DISTRIBUIȚI

Shaorma, una dintre mâncărurile preferate ale românilor de mai bine de un deceniu, a ajuns să fie și o afacere profitabilă mai ales pentru turcii și arabii care au adus-o în România. Deși o shaormerie la sat rămâne un pariu riscant, iar vânzările sunt mai mici decât cele la oraș, pentru că oamenii nu sunt obișnuiți să dea zece lei pentru o masă, totuși potențialul rămâne unul uriaș, deoarece aproape jumătate din populație trăiește la țară. Asta crede Huseyn, un om de afaceri turc, care după ce a vizitat toată Europa, s-a hotarât să înceapă o afacere cu carne pentru shaorma la țară, în comuna Vânători, din județul Galați. În anul 2010, Huseyn a investit aici peste 2,5 milioane de euro, iar comuna Vânători a devenit un punct remarcabil pe harta fabricilor de shaorma din Europa. Fabrica, cea mai mare din țară, produce zilnic, peste 12 tone de carne de pui, iar jumătate din producție este valorificată la export. De curând afaceristul turc a început să se ocupe și de procesarea și distribuirea shaormei cu carne de vită. Çinar Döner Production, marcă a societăţii Andreeas 95 Exim SRL, produce stive de carne dezosată şi condimentată, gata de pus în aparatul de shaorma la nivel national, în cele 6 depozite poziționate strategic (București, Arad, Bacău, Brașov, Cluj, Constanța) pentru a se asigura că produsele acestora ajung oriunde în țară. Produsele sunt congelate şi distribuite shaormeriilor din ţară şi din străinătate, care scapă astfel de mai multe probleme. Produsul de înaltă calitate, shaorma, este disponibilă în 5 sortimente diferite. Aceste sortimente, la randul lor sunt diferețiate în funcție de raportul dintre pulpă și piept de pui. Produsele fabricate în Galați sunt depozitate în București, apoi sunt repartizate clienților atât din România, cât și din mai multe țări precum: Franța, Spania, Austria, Grecia, Slovenia, Olanda, Ungaria, Polonia, Bulgaria, Suedia. Procesul prin care carnea proaspătă intră în fabrică şi ajunge să ia forma de shaorma durează aprximativ trei zile. Odată congelată, ea poate rezista un an, însă în acest timp este trimisă, cu camioanele, în oraşele în care există clienţi ai produsului Çinar Döner. Românii nu dau semne că vor renunța, prea curând, la shaorma. Unii, care au curajul și își asumă riscurile, au început să o vândă în străinătate sub denumirea de produs specific românesc. Iar în România, nu este exclus ca, pe viitor, alături de mici sau sarmale, shaorma cea de toate zilele să devină produs național.
AURA SEVERIN,studentă anul III, Facultatea de Litere,specializarea Jurnalism,Universitatea Dunarea de Jos Galati