DISTRIBUIȚI

Vitaminele sunt esențiale pentru sănătate și tocmai de aceea specialiștii recomandă să le incluzi în alimentația zilnică. Ideal este să îți iei necesarul de nutrimente din legume și fructe, iar la suplimente să apelezi doar la recomandarea medicului, dar indiferent de metoda prin care ajung în organismul tău, aceste substanțe îți ajută corpul să se dezvolte.
Vitaminele au numeroase proprietăți, accelerarea metabolismului, întărirea imunității și îmbunătățirea digestiei fiind doar câteva dintre ele. Există 13 vitamine esențiale: A, complexul B, C, D, E și K, pe care le găsești în alimentele pe care le consumi. Când organismul tău nu primește substanțele de care ai nevoie, apar simptomele neplăcute, divahair.ro.
Vezi în harta de mai jos care sunt semnele care ar trebui să te îngrijoreze:

Iată ce probleme de sănătate poți avea, în funcție de ce vitamine îți lipsesc:
Vitamina A
La început, deficiența de vitamina A nu are niciun simptom. În unele cazuri, pot apărea o stare ușoară de oboseală și amețeli, dar de cele mai multe ori, simptomele sunt ignorate de pacient. Când lipsa de vitamina A se agravează, crește riscul de infecții respiratorii sau gastrointestinale, apar dificultăți în dezvoltarea oaselor la copii și adolescenți și infertilitate la adulți, potrivit patient.info.
Lipsa de vitamina A poate fi prevenită printr-o dietă bogată în ficat, cartofi dulci, morcovi, spanac, mango, roșii și piersici.
Vitamina B6
Vitamina B6 face parte din complexul de vitamine B și este esențială pentru organism: protejează împotriva infecțiilor bacteriene, menține sănătos aparatul reproducător și ajută la buna funcționare a sistemului nervos și a creierului. În plus, această substanță ține sub control aminoazicii din sânge, care cresc riscul apariției bolilor de inimă, previn apariția cariilor și reglează nivelul de sodiu și de potasiu din sânge. De altfel, vitamina B6 este necesară și pentru producția de magneziu.
Lipsa de vitamina B6 provoacă depresie, probleme ale pielii, inflamații ale colonului, leziuni ale pancreasului sau insomii. Iritabilitatea, durerile de cap și slăbiciunea musculară sunt alte semne că organismul tău nu primește suficientă vitamina B6. Poți preveni această problemă cu o alimentație din care nu trebuie să lipsească semințele, nucile, tonul, carnea de pui sau de curcan, prunele uscate, carnea slabă de vită, bananele, avocado sau spanacul.
Vitamina B12
Simptomele se dezvoltă gradual, dar starea de sănătate se poate înrăutăți considerabil, dacă nu se iau măsuri. Apar palpitații la inimă, diaree și chiar pierderea vederii, potrivit specialiștilor. Faptul că această vitamină se găsește în special în ouă și lapte ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru vegani.
Un adult are nevoie de 0.0024 miligrame de vitamina B12 pe zi. Acest lucru este echivalentul a două ouă pe zi. Pentru a avea o cantitate suficientă de vitamina B12 în organism, poți consuma alimente precum organele de animale (ficat, pipote), pește, ciuperci, carne (miel, vită, porc, pasăre), fructe de mare, cereale (grâu, ovăz, orz), dar și anumite leguminoase (linte, năut, mazăre).
Vitamina C
Potrivit specialiștilor de la Serviciul Național de Sănătate din Anglia, simptomele lipsei de vitamina C apar după trei luni. Printre simptomele care ar trebui să te trimită la medic se numără: sângerări gingivale, puncte roșii pe piele, păr uscat și fragil, vânătăi care apar ușor. Lăsată netratată, această deficiență poate cauza probleme serioase de inimă, mai ales în cazul fumătorilor.
Un adult are nevoie de circa 40 mg de vitamina C în fiecare zi. O portocală conține aproximativ aceeași cantitate. Putem să ne luăm această vitamină și din pătrunjel, ardei gras, broccoli, conopidă, căpșune, papaia și citrice.
Vitamina D
Vitamina D reglează cantitatea de calciu și de fosfați din organism, ambele necesare pentru oase, dinți și mușchi sănătoși. De asemenea, cercetătorii au observat că un aport sănătos de vitamina D protejează împotriva cancerului, sclerozei multiple și bolilor cardiovasculare.
Copiii au nevoie de aproximativ 10 mg de vitamina D pe zi, conform dailymail.co.uk, o cantitate ce se găsește și într-o bucată de somon file. Putem lua această vitamină din orice tip de pește gras, cereale integrale, stridii, brânză tofu, lapte de soia sau caviar.
Zinc
Zincul este un mineral necesar pentru organism, iar lipsa lui slăbește sistemul imunitar și încetinește procesul de vindecare a rănilor, conform webmd.boots.com. O stare permanentă de oboseală și de slăbiciune ar trebui să te trimită la medic.
Orice persoană peste 14 ani este sfătuită să consume 11 mg de zinc în fiecare zi, cantitate ce se găsește în două stridii. De asemenea, printre cele mai bune alimente bogate în zinc se mai numără și semințele de dovleac, de susan, carnea de vită și miel, nucile caju, ciocolata neagră, fructele de mare, crapul, lintea, fasolea, ficatul (de miel, pui, porc, vită) și iaurtul.
Fier
Se pare că lipsa de fier din organism este printre cel mai des întâlnite deficiențe ale secolului al XXI-lea. Principala consecință este anemia, o boală ce scade numărul de globule roșii din sânge, iar lăsată netratată, poate provoca atac de cord, conform National Health Service.