DISTRIBUIȚI

RAPORT PRIVIND
CONGRESUL MONARHIȘTILOR EUROPENI
„100 de ani de interregnum sunt suficienți”
Sâmbătă, 3noiembrie 2018, Viena, Austria
Locația:
Parkhotel Schönbrunn – fosta casă de oaspeți ai Împăratului Franz Joseph
1130 Viena, Hietzinger Hauptstraße 10, Sala: Austria-Ungaria

Program:
9:00 Deschiderea biroului de conferință, recepție cu cafea
9:30 Cuvânt de bun venit și introductiv, Nicole FARA, Șeful SGA
10:00 Prezentarea succintă a Asociațiilor monarhiste europene prezente și reprezentanți ai partidelor politice (Junge ÖVP, SPÖ)
10:30 Prof. dr. Marcin WISZOWATY(Polonia), profesor la Universitatea din Gdansk: „Principiul monarhic și manifestările sale în sistemele moderne europene și non-europene” (în limba engleză, cu traducere simultană)
11:15 Discuție: Care forme constituționale mixte ale republicii și ale monarhiei sunt potrivite pentru Austria?
11:45 Domnul Magistrat Dr. Ernst DENK(Austria), avocat constituțional: „Restaurarea monarhiei în Austria – o problemă constituțională?”
12:30 Pauza de masă
13:30 Dr. Albert PETHÖ(Austria, Ungaria), istoric, jurnalist, fost angajat al Uniunii Paneuropa Austria: „Abolirea monarhiei și, implicit, dezmembrarea Europei Centrale unificate din 1918, pune la îndoială până în ziua de azilegitimitatea republicii”
15:00 Pauză de cafea
15:30 Dr. Ulrich von HABSBURG-LORRAINE(Austria), Arhiducele de Austria: „Legiile habsburgice din anul 1919, contexte, înțelesuri și aberații”
16:30 Contele Peter vonSTOLBERG-STOLBERG(Germania, Austria): „Importanța și noua sarcinăa nobilimii”
17:30 Rezumatul programului zilei întocmit de organizatori, prezentat de un reprezentant SGA
18:00 Sfârșitul conferinței.

Participanți din România:
– domnul Michael WERNER
– domnul Stelică BÎRSAN
– doamna dr.med.Rodica STOICA
– doamna Mihaela CHIRIPUCI
– doamna Cristina ROMANESCU
– doamna Florina Silviana STOICA.
S-au consemnat următoarele:
La ora 9:00 s-au deschis lucrările Congresului printr-o invitație a oaspeților la cafea.
La ora 9,30 liderul organizației promonarhiste „Alianța Negru-Galben”, doamna Nicole FARA a salutat participanții, a prezentat detalii despre organizatori și a rostit un cuvânt de bun venit oaspeților.
La ora 10,00 doamna Nicole FARA a invitat reprezentanții asociațiilor monarhiste europene prezente și reprezentanții partidelor politice să se prezinte. Au fost prezente asociații din România, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Slovacia, Cehia, Italia, SUA și partidul Tinerilor Europeni (Junge ÖVP).
Domnul Michael WERNER a prezentat activitatea A.N.R.M. privind reinstaurarea monarhiei in România și a împărțit mape cu materiale promoționale, autocolante cu stema regală și cu România Mare, cocarde, fanioane, brelocuri și stegulețe cu stema regală.
Domnul Michael WERNER a evidențiat statutul special pe care îl are Casa Regală a României în prezent, inclusiv ultimele evoluții referitoare la propunerea legislativă privind înfiinţarea instituţiei pentru promovarea valorilor naţionale „Regele MIHAI I”.
În continuare a vorbit despre conținutul mapelor: despre ziarul „Coroana de Oțel” din care aufost incluse câteva exemplare vechi și care din lipsa abonaților nu mai are tiraj, despre revista „Transilvania Today” care promovează activitățile/investițiile economice în România și activitatea Casei Regale în promovarea economiei românești și a furnizatcelor interesați câteva exemplare din ultima ediție, Royal Edition.
De asemenea a precizat că în România modificarea formei de guvernământ este mai facilă, prin Adunare Constituantă și nu necesită obligatoriu un referendum, acesta fiind o a doua variantă, de nedorit având în vedere experiențele anterioare privind prezența redusă a votanților la un referendum.
În continuare, domnul Dr.BozhidarBozhidarovABRASHEV, reprezentantul organizației monarhiste din Bulgaria a prezentat statutul prezent nemulțumitor al Casei Regale Bulgare, explicând faptul că instanțele bulgare au decis ca imobile construite/achiziționate de secole de către Familia Regală cu finanțare personalăsunt confiscate și aparțin statului. Domnul Dr. ABRASHEVa încheiat prezentarea cu exprimarea dorinței de a avea în viitor, din nou, o reprezentanță a organizației în Viena.
Mai departe, reprezentantul organizației maghiare a elogiat faptul că atât Austria cât și Ungaria au o lungă istorie comună, de peste o mie de ani, o uniune personală între Regatul Ungariei și Casa de Habsburg și au în continuare speranța la o istorie comună de minim încă o mie de ani.
A urmat domnul Jan Lech SKOWERA, reprezentantul Confederației „Spiska” care a explicat că aceasta asociație nu este doar o organizație, ci o mișcare. Dânșii au înființat mai multe organizații printre care o organizație a întreprinzătorilor catolici, implicit monarhiști șialte fundații care îi sprijină financiar.Deși nu au nici un Rege în Polonia,fac demersuri în acest sens și un prim pas îl constituie înființarea unei academii Regalela Wroclaw (Breslau) care se ocupă de economie și diplomație. De asemenea, au înființat în colaborare cu Biserica Poloneză reprezentată prin Arhiepiscopul de Wroclaw,un ordin cavaleresc, condiția pentru a obține statutul de membru fiind afinitățilepromonarhiste. Ei sunt activi în multe domenii, în Silesia au stabilit colaborări cu inspectorii școlari din Wroclaw, Opole și Katovice prin semnarea unui acord care le permite să derulezeproiecteîn școli. Au creat un website în limba poloneză și engleză (Kingdom of Poland), dețin și ziarul „Korona Polska”. Dânsul a încheiat prezentarea cu speranța că aceste întâlniri vor fi continuate.
Doamna Petra Elisabeta NIKODIM din Boemia a reprezentat partidul”Koruna Česká”, partid cu orientare monarhică din Cehia care participă în mod regulat la alegeri.
În încheierea prezentării organizațiilor participante, domnul David SCHOENBAUER, reprezentantul organizației de tineret a Partidului Popular Austriac (ÖVP), a declarat că organizația lui susține mișcărilepromonarhice din 1945, acesteareprezentând o îmbogațire pentru Austria și din punct de vedere istoric este evident mai fidelAustriei decât orice alte partide moderne, existente sau viitoare, exprimându-și speranța că partidul său și mișcarea monarhistă se vor uni din nou așa cum au fost în perioada partidului predecesor (1891-1934), Partidul Creștin Social (CS).
Reprezentanții prezenți din alte state (de exemplu: SUA, Slovacia, Italia) nu au ținut un discurs de prezentare, dar au participat la discuții ulterior, iar reprezentanții Partidului Social Democrat Austriac (SPÖ) nu a fost prezenți.
În urma prelegerii „Principiul monarhic și manifestările sale în sistemele moderne europene și non-europene” a domnului Prof. dr. Marcin WISZOWATY de la Universitatea din Gdansk, la ora 11,15, a avut loc o dezbatere cu cei prezenți în sală, care a avut ca subiect forma mixtă constituțională de republică și monarhie care s-ar potrivi cel mai bine pentru Austria.
Domnul Prof. dr. Marcin WISZOWATY a precizat faptul că doar un monarh este șeful statului, președintele nu poate fi, deoarece acesta nu este independent politic. De asemenea, a susținut că singurul tip de monarhie mixtă care evită animozitățile este monarhia constituțională. O idee demnă de reținut a fost aceea privind nominalizarea în camerele Parlamentului a unor aristocrați sau personalități neafiliate politic (surse: https://writeroyalty.com/, The European Commission of the Nobility under the name C.I.L.A.N.E. („Commission d’information et de liaison des associations nobles d’Europe”)).
Reprezentantul asociației „Kingdom of Poland” (https://monarchia.info.pl/) domnul Jan Lech SKOWERA a subliniat faptul că majoritatea organizațiilor din Polonia nu sunt asociații monarhiste, ci aristocratice care în cea mai mare parte sunt coordonate de Biserica Catolică și diferite Ordine Cavalerești, statutul de membru în aceste organizații fiind condiționat de a fi monarhist.
La ora 11:45 Domnul Magistrat Dr. Ernst DENK, specialist pe drept constituțional la Universitatea din Viena a conferențiat lucrarea „Restaurarea monarhiei în Austria – o problemă constituțională?” prin care a conferit răspuns întrebării referitoare la încălcarea Constituției în cazul restaurării monarhiei în Austria. Deși Constituția actuală a luat ființă printr-o încălcare a art.9 alin.(2) din Constituție („By law or a state treaty approved pursuant to Art.50 para 1 singlesovereign powers may be transferred to other states or international organizations. In the same way, the activity of bodies of foreign states or international organizations inside Austria and the activity of Austrian bodies abroad may be regulated as well as the transfer of single sovereign powers of other states or international organizations to Austrian bodies be provided for. Within this frame it may be provided for that Austrian bodies shall be subject to the authority of bodiesof other states or international organizations or such be subject to the authority of Austrian bodies.”), acesta a argumentat că modificarea formei de guvernământ prin metode nedemocratice este pedepsită de lege cu închisoare de până la 3 ani, iar tentativa, respectiv apartenența la organizații considerate anticonstituționale, este criminalizată.
În lumina acestei teze, „Alianța Negru-Galbenă” (SGA) a înaintat o interpelare privind neconstituționalitatea organizației, având în vedere că promovează idei promonarhiste, fapt negat în mod vehement de către domnul Magistrat Dr. Ernst DENK.
DomnulDr. Ernst DENKa subliniat faptul că o procedură de schimbare a formei de guvernământ, deși legal, pe cale democratică va fi îngreunată de bariere juridice care țin de drept internațional. Ca argument a fost prezentată Legea Habsburgilordin 3 aprilie 1919 privind expulzarea din țară și confiscarea bunurilor Casei de Habsburg-Lorraine.
Aceasta a fost abrogată în 1935, iar familiei i-a fost restituită proprietatea. Cu toate acestea, în 1938, a fost reintrodusă Legea habsburgică.Austria a fost nevoită să abroge o mareparte a acesteia deoarece s-a constatat că legea încalcă drepturile omului și, din acest motiv, în special interzicerea intrării în Austria a membrilor familiei habsburgice, dispoziția a fostretrasă în iunie 2011, de parlamentul austriac. Legea este în vigoare, deși este considerată în mare măsură depășită, cu excepția notabilă din 1938a confiscării proprietății familiei în forță.
În 1955, la cererea explicită a URSS, Legea Habsburgică a devenit parte a Tratatului de Stat Austriac, astfela căpătat o formă irevocabilă, definitivă.Legea prevede o interdicție a dreptului membrilor Casei de Habsburg-Lorrainesă fie aleși șefi ai statului, astfel că din 1960 mulți membri au semnat renunțarea la revendicarea tronului imperial. În 2010, Alteța Sa Ulrich HABSBURG-LORRAINEa încercat, fără succes, să fie acceptat candidat la alegerile prezidențiale.
Datorită deciziilor Curții Supreme austriece, până în prezent, a fost respinsă din motive tehnice sau refuzată orice restituire a substanțialelor proprietăți (castele, terenuri).
Pentru a putea să nu mai fie în contradicție cu art.10 din Convenția Europeană de apărare a drepturilor omului Legea Habsburgică ar trebui anterior abrogată prin acordul cu statele semnatare aleTratatului de Stat Austriac, repectiv Rusia, Statele Unite ale Americii și Marea Britanie. Ulterior unei astfel de decizii a Parlamentului austriac ar fi necesar și posibil un referendum pentru restaurarea monarhiei. Ulterior, oricum nu este posibilă o simplă modificare a art.1 din Constituție („Austria is a democratic republic. Its law emanates from the people.”), articol ce prevede că forma de guvernământ este republica, ci trebuie înlocuită Constituția, conform art.44 alin. (3) („Any total revision of the Federal Constitution shall upon conclusion of theprocedure pursuant to Art.42 above but before its authentication by the Federal President be submitted to a referendum by the federal people whereas any partial revision requires this only if one third of the members of the National Council or the Federal Council so demands.”) și trebuie ca aceasta să respecte art.44 alin.(1) („Constitutional laws or constitutional provisions contained in simple laws can be passed by the National Council only in the presence of at least half the members and by a majority of two thirds of the votes cast; they shall be explicitly specified as such („constitutional law”, „constitutional provision”)”), respectiv pot fi adoptate numai în prezența a cel puțin jumătate dintre membri parlamentului și cu o majoritate de două treimi din voturile exprimate. Ca o ironie la adresa art.1 din Constituție Magistratul Johann Ewald Stadler a afirmat faptul că „Toată puterea pleacă de la popor“, adaugând,„și nu se mai întoarce niciodată la el.”.
Un exemplu de modificare amintit de domnul Magistrat a fost intrarea Austriei în anul 1995 în Comunitatea Europeană, intrare precedată de un referendum în anul 1994, care a obținut un vot de 66,2% pentru aderare.
După pauza de masă a vorbit domnul Dr. Albert PETHÖ, istoric, jurnalist, fost angajat al Uniunii Paneuropa Austria despre „Abolirea monarhiei și, implicit, dezmembrarea Europei Centrale unificate din 1918 pune la îndoială până în ziua de azilegitimitatea republicii”.
În expunere a prezentat etapele schimbării monarhiei în republică și a concluzionat că schimbarea formei de guvernământ s-a realizat prin încălcarea Constituției valabile la acel moment, chiar dacă ulterior, în 1919 a fost legalizată, totuși nu există o continuitate constituțională întrucât nu a avut loc un referendum. Dumnealui a explicat că în Austria patriotismul este considerat desuet și aberant și a întărit aceste spuse printr-un citatcunoscut: „Heimat im Herzen – Scheiße im Hirn” (Patria în inima – cacat în creier) A adaugat că recunoște explicit faptul că el are patria în inima și poate nominaliza clar pe cei din aceasta republică care au cacat în creier.
După pauza de cafea a vorbit Dr. Ulrich von HABSBURG-LORRAINE, Arhiducele de Austriaprivind „Evenimentele habsburgice din anul 1919, contexte, înțelesuri și aberații”. A expus baza creării Legii Habsburgilor, subliniind că toate articolele referitoare la confiscarea proprietăților Casei de Habsburg-Lorraine și trimiterea în exil a membrilor acesteia sunt clar nedemocratice și necesită modificare.
În afara programului anunțat, a lecturat domnul Dr. AttilaNOVÁK(Ungaria), diplomat, Atașat Cultural în diferite state ale Europei, despre ultimele zile ale monarhiei, până la semnarea armistițiului între Imperiul Austro-Ungar și aliați, armistițiu care a pus capăt războiului și dizolvă monarhiile dunărene (3 noiembrie 1918). În acest context, domnul Dr. AttilaNOVÁKa ținut o pledoarie pentru reînvierea și transmiterea în continuare a valorilor autentice și a remarcat în mod pozitiv atât România, cât și alte state foste monarhii, pentru faptul că au reglementat prin lege și restituire relațiile cu foștii lor monarhi.Dumnealui a remarcat faptul că o restaurare a Imperiului dedinainte de 1918 este un vis nerealizabil, iar Austria, având în vedere mărimea sa, în cel mai bun caz, ar putea deveni un Ducat.Totuși nu a pus la îndoială eventualitatea ca Ungaria să poată accepta ca un Arhiduce al Austriei să fie și Regele Ungariei.
Contele Peter de STOLBERG-STOLBERG a încheiat discursurile cu un referat privind „Importanța și noua sarcină a nobilimii” în prezent, evidențiind importanța și obiectivele aristocrației. Contele a precizat că valorile aristocrației sunt foarte necesare în zilele noastre, decența, puterea exemplului, elitismul ar remodela societatea actuală.
În încheiere un reprezentant al „Alianței Negru-Galben” a susținut un referat al celor discutate pe parcursul întregii zile.
Domnul WERNER a intervenit de mai multe ori în discuții, pe parcursul Congresului, precizând similitudini și diferențe în perceperea și tratarea monarhiei respectiv a Casei Regale/ Familiei Regale între Austria și România.

Ședința s-a încheiatcu intonarea imnului „Gott erhalte, Gott beschütze”(Dumnezeu să țină, Dumnezeu să ocrotească).
S-au cântat strofele 1, 2 și 4 (pe foaia inclusă în mapele Congresului erau numerotate 1-3), nu au fost cântate strofele 3, 5 și 6.
Strofa 3 elogiază hărnicia cetățenilor, armele conștiinței, arta și știința.
Strofele 5 și 6 fac referire explicit la persoana Împăratului Franz Josef și a soției sale, respectiv a fiul lor Rudolf.După decesul acestora, 1898, respectiv 1889, nu mai erau cântate nici în timpul Imperiului.