DISTRIBUIȚI

Mai mulți oameni de afaceri din orașul Pătârlagele afirmă că primarul PSD Ion Gherghiceanu nu ar vrea să scoată orașul din noroaie (sâc!). Antreprenorii spun că prin atitudinea sa, Gherghiceanu a compromis un proiect județean de modernizare a unui punct important al localității. Deoarece proiectul a căzut, zona gării din Pătârlagele rămâne să fie mai degrabă un bâlci ca la Mizil, se plâng oamenii de afaceri, potrivit cărora toată vina o poartă primarul Ion Gherghiceanu. Acesta ne-a spus că putem scrie orice, pe el nu-l interesează.
Autogara Pătârlagele a fost, pentru câteva luni doar, un vis frumos pentru localnicii din Pătârlagele.
În 2017, Consiliul Județean Buzău a derulat un program complex de verificare a operatorilor județeni pentru transportul auto de persoane. În cadrul acestor controale au fost verificate și stațiile de autobuz, inclusiv autogările existente.

În județ sunt doar 5 autogări autorizate, dintre care trei sunt în municipiul Buzău, iar celelalte 2 în Râmnicu Sărat. Pe unul dintre cele mai solicitate trasee de transport călători, cel de pe Valea Buzăului, nu există nicio autogară.

Autogara Pătârlagele, un vis spulberat
Autogara Pătârlagele ar fi fost de mare folos, mai ales că, pe aici trec multe curse spre Brașov şi spre Buzău şi, tot pe aici, circulă trenurile personale dintre Buzău şi Nehoiaşu. Cel puțin așa promitea vicepreședintele CJ Buzău Adrian Petre la vremea respectivă, proiectanții estimând că se pot face multe pentru Pătârlagele în acea zonă cu bani puțini.
„Vrem să amenajăm la Pătârlagele o autogară modernă, cu toate facilitățile. Suntem în negocieri avansate cu Regionala CFR Galați pentru a ne pune la dispoziție terenul de lângă gară, vizavi de Penny. Pătârlagele este un nod important de transport, de aici pleacă autobuze în mai multe direcții: Nehoiu, Siriu și Gura Teghii, spre Colți, Pănătău, spre Cislău și de acolo spre Cătina și Chiojdu. Se poate face joncțiunea și cu trenul Buzău-Nehoiaşu. Până la urmă e un lucru de bun-simț să le oferim călătorilor condiții civilizate”, a anunțat vicele Adrian Petre într-o ședință din august 2017 a Consiliului Județean Buzău.

Promisiunile au fost preluate, în acea vreme, și de primarul Ion Gherghiceanu. „Da, ne-au informat și pe noi cei de la CJ Buzău. E, evident, o investiție utilă. Nu pot decât să le mulțumesc și să le urez succes în a o pune în practică. Și acum pleacă autobuze de acolo, dar spațiul e neîngrijit”, declara pe atunci – firesc, „entuziasmat” – primarul din Pătârlagele.

Autogara Pătârlagele și SKIPUL GPL cu șustă
Au trecut de atunci doi ani, timp în care Primăria Pătârlagele nu a mișcat un deget pentru a-i grăbi pe ștabii de la județ să facă ceva, iar aceștia au rămas doar la stadiul promisiunilor, fiind blocați de o mică „afacere” implementată în zona respectivă de primarul Gherghiceanu.
Lucrările la autogara Pătârlagele ar fi trebuit demarate în anul 2017 pe terenul din fața gării din Pătârlagele. În joc erau câteva milioane de lei, care veneau de la Consiliul Județean Buzău. Se preconiza realizarea unei clădiri care să adăpostească câteva birouri, o sală de așteptare, câteva peroane sosiri-plecări autobuze, parcări, ș.a.

La vremea respectivă, firma Transbus Codreanu din Brașov și-a anunțat disponibilitatea de a suplimente cursele Brașov – Buzău, ba chiar având intenția de a introduce noi curse cu destinația Brăila și Râmnicu-Sărat.

Ce s-a realizat? O șmecherie a primarului Ion Gherghiceanu, „regizată” pentru SC ANDRUTA TRANS SRL, o firmă care învârte pe degete mai multe primării PSD din județul Buzău. Astfel, exact când mai marii județului se gândeau cum să scoată orașul din noroaie, primarul Gherghiceanu „împroprietărea” firma ANDRUTA TRANS SRL cu o bucată de teren situată chiar în inima viitoarei autogări.

Autogara Pătârlagele
SKIP GPL, în loc de autogară
Mai exact, la începutul lui 2016, primarul Ion Gherghiceanu punea o vorbă bună, la Regionala CFR Galați, firmei ANDRUTA TRANS SRL pentru a o ajuta să concesioneze un teren în suprafață de 200 mp. Teren situat exact în mijlocul celui pe care ar fi trebuit să se construiască viitoarea autogară și pe care, ca un făcut, a răsărit un SKID GPL, despre care nici astăzi nu știm cum s-au obținut avizele favorabile construirii lui atâta timp cât situarea lui exact lângă vechea stație CFR Pătârlagele încalcă toate normele legale în vigoare.

Autogara Pătârlagele

Bașca, încurcătura care o generează circulației autobuzelor și camioanelor care fac pauză sau staționează acolo!

Terenurile concesionate, pleașcă pentru favoriți
Afacerile cu terenuri concesionate ale primăriile din țară înseamnă un amestec de prietenii, favoritisme și ilegalități. Atunci când nu atribuie prin negociere directă, pe lângă lege, concesiunile se licitează după o metodă făcută celebră de primarii PSD care au perfecționat arta de a face bani pe spatele primăriilor pe care le păstoresc.

Zeci de mii de euro pe spatele Primăriei Pătârlagele
Cui şi în ce condiții a dat Regionala CFR Galați terenul din zona gării, pe care ar fi trebuit să fie autogara Pătârlagele, în concesiune? O întrebare care ne-a dus pe noi în fața unei adevărate grote cu surprize de presă: beneficiarul este un om bine înfipt în afaceri și politică, în condiții care frizează legislația.

În cazul terenului de la Pătârlagele se poate spune că de cele mai multe ori administrația nici nu s-a mai chinuit să simuleze vreo licitație (deși atribuirea directă este o excepție foarte dificil de întâlnit în practică, potrivit Legii concesiunilor), iar când a făcut-o, lucrurile nu au arătat cu nimic mai… respectabil.

O scurtă lămurire: ANDRUTA TRANS SRL are „afaceri” cu aproape toate primăriile și primarii mai răsărite/răsăriți de pe Valea Buzăului: Vernești, Unguriu, Pătârlagele, Nehoiu etc. Ba chiar, la Calvini, posedă un SKIP GPL chiar în curtea primarului PSD Nicolae Curelea.

Altfel, anii au trecut, iar orașul Pătârlagele a rămas cu un SKIP GPL, realizat aiurea, într-un spațiu care seamănă mai mult a țigănie. Cât despre proiectul „Autogara Pătârlagele”, nimeni nu mai suflă o vorbă!

Concluzii
Ce intenții a putut avea conducerea Primăriei Pătârlagele de a stopat inițiativa Consiliului județean Buzău, nu știm. Dar se poate face o asociere între patronul firmei ANDRUTA TRANS SRL și primarul Gherghiceanu. Să fi căzut la pace și relații de afaceri cei doi, iar primarul Gherghiceanu s-a gândit că e mai bine pentru oraș să fie în zona gării un SKID GPL, chiar dacă la nici două sute de metri există o stație de alimentare PETROM?

Per total prejudiciul de imagine adus orașului Pătârlagele este imens. La acesta se adaugă deficitul tot mai mare de turiști în căutarea basmului care este Valea Buzăului, la asta contribuind din plin ignoranța și interesele primarului Ion Gherghiceanu. Mult, puțin, cine mai contabilizează?