DISTRIBUIȚI

Pentru a veni în sprijinul cetăţenilor români afectaţi de blocajele rutiere produse la frontiera dintre Grecia şi Bulgaria, Ministerul Afacerilor Externe a întreprins și continuă să desfășoare, inclusiv prin intermediul Ambasadelor României la Sofia, la Atena şi al Consulatului General al României la Salonic, ample demersuri după cum urmează:

1. În plan diplomatic, ambasadorul României la Atena şi Consulul General al României la Salonic au primit instrucţiuni exprese de la conducerea MAE pentru a transmite autorităţilor elene de resort importanţa deblocării imediate a frontierelor şi a reluării traficului de persoane şi mărfuri, date fiind consecinţele umanitare şi financiare ale situaţiei blocajului actual, nu numai asupra celor două state, dar şi asupra întregii regiuni, având în vedere faptul că graniţa bulgaro-elenă se află pe axe paneuropene de transport.

Ambasadorul României la Atena şi Consulul General al României la Salonic sunt deja pe teren, la unul dintre punctele de frontieră blocate, pentru a vedea care este situaţia şi a identifica soluţii pentru deblocarea acesteia.

În acelaşi timp, ministrul afacerilor externe, Lazăr Comănescu, a discutat cu omologul său bulgar pentru a analiza împreună şi a evalua modalităţile de soluţionare cât mai rapidă a situaţiei de blocaj de la frontiera bulgaro-elenă.

Totodată, misiunile diplomatice şi consulare ale României de la Sofia, Atena şi Salonic au fost instructate să acorde asistenţă, de orice natură, conducătorilor auto români care sunt nevoiţi să aştepte în punctele de frontieră ale Greciei, precum şi sprijin logistic conducătorilor auto vizaţi de blocaje, pentru a-i îndruma în punctele de frontieră sau pe drumurile care, eventual, nu sunt afectate de grevele respective. În acelaşi timp, misiunile au fost instructate să întreprindă demersurile necesare către autorităţile vamale din Grecia pentru ca operatorii de transport români să nu poarte responsabilitatea unor probleme legate de depăşirea termenelor menţionate în documentele vamale ale mărfurilor pe care aceştia le transportă.

2. În plan consular, prin misiunile diplomatice şi consulare, am răspuns permanent solicitărilor de asistenţă consulară și de informaţii actualizate, formulate de cetăţenii români. Începând cu data de 17 februarie 2016, reprezentanţi ai oficiului consular român la Salonic, cu sprijinul poliţiei şi al altor autorităţi locale, s-au deplasat zilnic la punctul de trecere al frontierei eleno-bulgare Promahonas-Kulata, unde au distribuit cetățenilor români medicamente de urgenţă, apă și alimente. Aceste acţiuni de sprijin continuă zilnic.

De asemenea, MAE întreprinde demersuri pentru a sprijini dialogul dintre ministerele de specialitate – Ministerele de Transport din România şi Macedonia – pentru urgentarea identificării unei soluţii de tranzitare a teritoriului acestei țări de către autovehiculele de transport marfă, ca variantă de ocolire a frontierei eleno-bulgare.

3. În ceea ce priveşte comunicarea publică, încă din 26 ianuarie 2016, dată la care au fost primite din partea autorităţilor locale elene primele informaţii legate de blocarea unor puncte vamale la frontiera dintre Grecia şi Bulgaria, Ministerul Afacerilor Externe a transmis presei şi a actualizat constant pe website-ul MAE (http://www.mae.ro/taxonomy/term/3178) atenţionările de călătorie referitoare la situaţia blocajelor de trafic.

MAE precizează că aceste informații sunt transmise public imediat şi în măsura în care ele sunt primite de la autoritățile elene competente.

Având în vedere că nu pot fi prevăzute evoluţiile situaţiei din teren, Ministerul Afacerilor Externe recomandă insistent cetăţenilor români să se informeze asupra situaţiei înainte de a porni la drum şi, în măsura în care este posibil, să urmeze rute ocolitoare sau să evite tranzitarea zonelor afectate de blocajele existente la punctele de frontieră.

De asemenea, MAE recomandă consultarea paginii de Internet www.mae.ro şi reaminteşte că cetăţenii români care călătoresc în străinătate au la dispoziţie aplicaţia „Călătoreşte în siguranţă” (disponibilă gratuit în „App Store” şi „Google Play”), care oferă informaţii, sfaturi de călătorie şi posibilitatea de alertare, în cazul în care apar situaţii speciale.