DISTRIBUIȚI

În primul rând: rezultatele alegerilor din SUA sunt cunoscute, iar următorul președinte al Statelor Unite va fi Donald Trump. Așa cum declarau președinții Juncker și Tusk, într-o scrisoare adresată președintelui-ales în dimineața de după alegeri – „ar trebui să depunem toate eforturile pentru a ne asigura că legăturile care ne unesc, rămân puternice și durabile”. Activitatea noastră în alte domenii continuă însă. Astfel, Comisia a prezentat o propunere de nouă metodă de calcul a dumpingului.

Economiile din UE se numără printre cele mai deschise din lume, iar companiile noastre sunt printre cele mai active pe piețele internaționale. Această deschidere a ajutat Europa să devină una dintre cele mai bogate părți ale globului, cu servicii publice generoase și asistență socială avansată. Cu toate acestea, există țări care nu sunt nici pe departe la fel de deschise ca noi, care joacă, uneori, după un set de reguli cu totul diferit. Acest tip de comerț neloial pune presiune asupra producătorilor și lucrătorilor noștri. Poate că cel mai elocvent exemplu este supracapacitatea masivă la care asistăm în industria siderurgică (un sector extrem de important pentru economia europeană), în special în China. Globalizarea – cu fluxul constant de exporturi și importuri, concurența internațională și lanțurile valorice globale – este o realitate în lumea noastră interconectată. Cu toate acestea, comerțul trebuie să rămână în anumiți parametri și avem nevoie de un set de reguli clare și eficiente atunci când lucrurile nu merg bine. UE trebuie să fie în măsură să protejeze producătorii de concurența neloială.

Printr-o propunere prezentată la începutul lunii noiembrie, Comisia Europeană își ajustează instrumentele de apărare comercială, respectând și aplicând în același timp normele internaționale. Ea a propus o nouă metodă de calcul a dumpingului, capabilă să semnaleze distorsiunile de piață legate de intervențiile guvernamentale din alte țări. Respectiv, cazurile în care un stat are un nivel de control atât de mare, încât prețul și costurile bunurilor exportate către UE nu reflectă realitățile de pe piață. Vreau să ne asigurăm că, și în viitor, taxele impuse de Comisie vor continua să reflecte adevăratul fenomen de dumping care are loc, cu ajutorul unei baze legale solide. Propunerea pe care am înaintat-o poziționează UE mai aproape de sistemele de apărare comercială ale altor parteneri economici importanți din lume, inclusiv de cel al Statelor Unite ale Amercii.

Aceste noi reguli se vor aplica în orice țară membră sau sector al Organizației Mondiale a Comerțului, în cazul în care astfel de distorsiuni semnificative prevalează. Pentru a spori transparența, serviciile Comisiei pot întocmi rapoarte publice pentru a le semnala. Aceste rapoarte vor fi puse la dispoziția sectoarelor industriale din UE, pentru a le ajuta să-și susțina afirmațiile și vor fi, de asemenea, parte din dosarele de investigație ale Comisiei, astfel încât toate părțile interesate, inclusiv producătorii și exportatorii din afara UE, să își poată exprima punctele de vedere.

Un cuvânt despre contextul acestei decizii – în prezent, legislația europeană apreciază că doar China și alte câteva țări nu sunt „economii de piață”, când se calculează taxele noastre antidumping.

Noi propunem eliminarea totală a acestei liste. Acest lucru nu înseamnă că economia Chinei a devenit, cumva, o economie de piață – este clar că nu așa stau lucrurile -, însă prin ștergerea acestei liste vom transforma legislația noastră într-una neutră în raport cu țările, cu un potențial de aplicare a ei pentru toate țările membre OMC. Creăm astfel o nouă metodologie care ia în considerare, în mod specific, distorsiunile semnificative generate de intervenția statului, într-o anumită țară sau sector.

La începutul acestui an, am lansat o consultare publică cu privire la această chestiune, la care am primit peste 5.000 de răspunsuri. Am realizat o evaluare detaliată a schimbărilor propuse, completate de discuții cu statele membre și membrii Parlamentului European, precum și contacte extinse cu partenerii sociali și alte părți interesate de impactul acestora. Acest feedback a avut un rol esențial în dezvoltarea propunerilor de modificare prezente.

Din momentul în care am preluat funcția de comisar european pentru comerț, m-am întâlnit cu părți interesate ce aveau puncte de vedere diferite cu privire la instrumentele de protecție comercială ale UE: de la producători îngrijorați de pierderea de locuri de muncă, la comercianți preocupați de costurile pentru consumatori, în cazul în care taxele vamale impuse ar fi mult mai mari. Guvernele UE au, de asemenea, puncte de vedere diferite cu privire la acest subiect.

Am întâlnit o mulțime de oameni și organizații cu argumente solide de ambele părți. Propunerea pe care Comisia a prezentat-o reunește aceste puncte de vedere: menținerea unui nivel similar al taxelor antidumping ca în prezent, în paralel cu o mai mare flexibilitate pentru a contracara distorsiunile care nu au fost luate în considerare în mod corespunzător înainte. Noul sistem va oferi protecție împotriva practicilor comerciale neloiale, păstrând în același timp deschise fluxurile comerciale în alte zone, în beneficiul atât al consumatorilor, cât și al producătorilor. Acest lucru confirmă angajamentul nostru câtre piețe și norme comerciale internaționale deschise, în paralel cu punerea în aplicare a protecției contra concurenței neloiale.

Sunt convinsă că ceea ce am propus este cea mai bună cale de urmat, ea echilibrând interesele europene ce sunt în joc. Sunt, de asemenea, încrezătoare că atât Consiliul, cât și Parlamentul European, înțeleg necesitatea de a acționa rapid în ceea ce privește adoptarea acestei legislații.

Pagina de Facebook a comisarului Cecilia Malmström

Pagina de Twitter a comisarului Cecilia Malmström

Blogul comisarului Cecilia Malmström