DISTRIBUIȚI

Editorial semnat de vicepreședintele Comisiei Europene, Andrus Ansip, responsabil pentru piața unică digitală

La școală, profesorii folosesc o întreagă gamă de materiale ajutătoare pentru a transmite mai bine informațiile către elevi – texte, imagini, muzică, filme – astfel încât procesul de învățare să devină o experiență mai plăcută și mai bogată.

Poate fi vorba de o simplă copie la xerox, de o melodie înregistrată de la radio sau de un videoclip descărcat de pe internet. Cu toate acestea, profesorii care folosesc astfel de materiale în clasă ar putea încălca normele de drepturi de autor fără să își dea seama.

Conform regulilor în vigoare, statele membre ale UE pot crea o excepție legală tocmai pentru a acoperi cazurile de reproducere a unor materiale atunci când acestea se folosesc pentru ilustrare în scop educativ.

Din păcate, modul în care sunt aplicate aceste excepții la nivel european diferă, în special atunci când este vorba de utilizarea unor materiale protejate prin drepturi de autor în cadrul activităților didactice digitale sau on-line.

Tehnologiile digitale transformă mediul în care se desfășoară procesul de predare-învățare. Ele sunt folosite din ce în ce mai mult în educație: de exemplu, laptop-urile sunt utilizate pentru a reda videoclipuri în clasă, iar tablele interactive pot servi la afișarea paginilor de internet.

Legislația UE actuală nu abordează însă corespunzător prezența și influența semnificativă a tehnologiilor digitale asupra mediului de învățare. Se simte deci nevoia unei actualizări.

Într-un studiu recent, doar 34% dintre profesori și 26% dintre elevi au apreciat ca fiind foarte clare condițiile legate de drepturile de autor aplicabile în cazul materialelor folosite în scopuri de predare/învățare.

Aproape un sfert dintre profesori au declarat că s-au lovit de restricții legate de drepturile de autor în desfășurarea activităților didactice digitale, cel puțin o dată pe săptămână.

Dacă prevederile legale privind utilizarea materialelor protejate prin drepturi de autor în scopuri didactice sunt neclare sau există restricții specifice în vigoare, consecința este evidentă: atât profesorii, cât și elevii vor evita să le folosească. Cu mult mai mult în cazul în care trebuie să le consulte on-line. În plus, există și riscul de utilizare ilegală a materialelor ce bebficiază de protecție.

Nu există niciun motiv pentru ca situația actuală să persiste în Europa – adică, situația în care pur și simplu oamenii nu cunosc prevederile legale referitoare la utilizarea materialelor digitale în educație.

Această situație nu ajută pe nimeni, indiferent dacă este profesor sau elev. În plus, limitează gama largă de mijloace și conținut pe care le oferă tehnologia.

Trebuie să clarificăm faptul că excepția legală de la normele de drepturi de autor pentru motive educative – adică în scop necomercial și în medii de învățare controlate – este obligatorie la nivelul UE și, foarte important, că aceasta acoperă în mod corespunzător atât utilizarea digitală, cât și cea on-line.

Acesta este de fapt obiectul propunerii noastre de reformă a drepturilor de autor.

Știu că unele state membre dispun de sisteme de licențiere care funcționează deja foarte bine. Nu este nevoie să „tulburăm apele” inutil sau să intrăm în conflict cu casele de editură dacă nu este cazul.

Ceea ce ne dorim este să acționăm la nivel european în vederea simplificării normelor, pentru a încuraja educația multimedia modernă și pentru a aduce cât mai multe beneficii unui număr cât mai mare de oameni.

Acest lucru înseamnă simplificarea unei situații juridice complexe ce există în Uniunea Europeană, astfel încât profesorii și elevii să aibă încredere și să se simtă în siguranță din punct de vedere legal atunci când folosesc materiale protejate prin drepturi de autor pentru activitățile didactice digitale.

Tehnologiile digitale nu înseamnă acces rapid la o educație de calitate. Ele au însă un potențial uriaș de îmbunătățire și îmbogățire a experienței de învățare. Un pas important în această direcție este adaptarea sistemului european de drepturi de autor la realitățile epocii digitale.

Contul de Twitter al a vicepreședintelui CE Andrus Anisp

Blogul vicepreședintelui CE Andrus Anisp