DISTRIBUIȚI

Una dintre cauzele intarzirii in realizarea modulului informatic pentru procesarea cererilor de plata a avansurilor la subventiile europene catre fermieri o reprezinta faptul ca asocierea de firme SIVECO-Teamnet, care realizeza sistemul, a refuzat sa prezinte Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura, de la bun inceput, detalierea tehnica functionalitatilor – a declarat, pentru HotNews, directrul APIA, Mihai Putintei. Reamintim ca circa 100.000 de fermieri au ramas cu cererile de plata a avansurilor la subventia la hectar neprocesate, la incheerea termenului legal pe care APIA la avut la dispozitie, 30 noiembrie 2015, pe fondul functionarii greoaie a modulului electronic realizat de SIVECO – Teamnet pentru aceasta operatiuniune, dupa cum a declarat ministrul Agriculturii, Achim Irimiescu. Intr-o adresa transmisa, luni, la solicitarea HotNews – StartupCafe, directorul APIA, Mihai Putintei, a venit cu varianta sa de expplicatii pentru situatia creata: „Contextul in care a fost incheiat si semnat contractul subsecvent in baza acordului cadru mentionat anterior este legat de faptul ca legislatia europeana privind acordarea platilor in avans pentru anul 2015 a aparut destul de tarziu, respectiv la data de 30 septembrie 2015 (modificarea prevederilor Regulamentului UE 1307/2013 prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1748/30.09.2015). Prin acest ultim act normativ european au fost modificate prevederile si regulile de acordare a avansurilor pentru platile directe in anul 2015. Aceste modificari au presupus rediscutarea cerintelor tehnice agreate anterior cu dezvoltatorul aplicatiei informatice, reprioritizarea acestora si implicit evaluarea specificatiilor detaliate, a efortului tehnic si uman pentru realizarea acestei functionalitati. Astfel, cerintele de dezvoltare au fost finalizate in data de 08.10.2015, iar in data de 15.10.2015 s-a transmis prestatorului solicitarea de incheiere a unui contract subsecvent care sa aiba ca obiect functionalitatea necesara de implementare a platilor in avans. Ulterior parcurgerii acestor actiuni au fost initiate etapele prevazute de acordul cadru ce stau la baza implementarii functionalitatilor, respectiv evaluarea de catre evaluatorul extern a efortului necesar dezvoltarii modulului de plata in avans, apoi contractarea si stabilirea unui grafic al livrarilor partiale si finale. Conditia incheierii contractului era ca valoarea serviciilor informatice sa se bazeze pe estimarea facuta de directia IT si in timpul implementarii, prestatorul sa prezinte detalierea functionalitatilor. Urmare a detalierii tehnice, evaluatorul extern ar fi trebuit sa faca evaluarea efortului pe baza careia sa se realizeze plata serviciilor de dezvoltare. Prestatorul extern a refuzat aceasta modalitate, motiv pentru care a incercat alte metode de evaluare, de exemplu liniile de cod. Dupa mai multe consultari cu Directia Juridica a APIA si controlorul delegat al Ministerului Finantelor Publice, prestatorul a acceptat sa realizeze detalierea functionalitatilor care a fost evaluata de evaluatorul extern si pe baza acestei evaluari s-a incheiat contractul in data de 10.11.2015. Specificatiile functionale si scenariile de testare au fost semnate in data de 17.11.2015, instalarea pe mediul de test a livrabilului intermediar ce contine functionalitatile necesare inceperii platii in avans pentru SAPS a fost facuta pe data de 18.11.2015, iar pe mediul de productie in data de 20.11.2015. In consecinta s-a pierdut foarte mult timp, timp in care softul s-ar fi putut dezvolta. In ce priveste procesul de testare a functionalitatilor aferente controlului administrativ si functionalitatilor aferente calculului si autorizarii platiilor acesta a fost unul foarte detaliat si complex, care a necesitat timp pentru rezolvarea tuturor problemelor de functionare intampinate si din pacate in timpul acestor procese, sistemul informatic a inregistrat anumite probleme de performanta, fapt ce a necesitat timp pentru remediere”. Cititi intreg articolul pe hotnews.ro