DISTRIBUIȚI

Felix Stroe, liderul PSD Constanța, a încercat să mușamalizeze o afacere imobiliară cu terenul Spitalului Port Constanța la care a fost părtaș alături de Radu Mazăre. Valoarea terenului este de multe milioane de euro
Felix Stroe, în cele aproximativ patru luni cât a fost ministru al Transporturilor, a încercat să ascundă un alt tun imobiliar al fostului său șef, Radu Mazăre. Stroe a demarat transferul unei clădiri și a terenului aferent de un hectar din patrimoniul Spitalului Port și al Ministerului Transporturilor în cel al Consiliului Județean Constanța. Clădirea spitalului, și terenul aferent de 10.000 mp, se află într-o zonă bună a Constanței.

„Ședințe” de ticluit tunuri imobiliare prezidate de Felix Stroe
Din suprafața totală, o parcelă de 6.000 de metri pătrați, în valoare de aproximativ trei milioane de euro, a fost preluată abuziv de Primăria Constanța prin două Hotărâri de Consiliu Local inițiate de Radu Mazăre. Ulterior, suprafața a fost retrocedată, parcelată și vândută către persoane fizice. Președintele ședinței de Consiliu Local Municipal în care au fost adoptate hotărârile abuzive a fost Felix Stroe în calitate de consilier local.

În scurtul său mandat, Stroe și-a numit apropiații în Consiliul de Administrație al CN Administrația Porturilor Maritime. Cele mai bune exemple sunt George Teșeleanu – ginerele partenerului său de afaceri Ion Dumitrache – dar și Bogdan Mândrescu și fostul procuror Dorina Danielescu, ambii din Buzău, orașul natal al lui Felix Stroe. De asemenea, generalul în rezervă Ion Sârbu a fost numit consilier al fostului ministru și membru în CA –ul Spitalului Port. Spitalul Port, o necesitate internațională Spitalul Clinic C.F. Constanța sau Spitalul Port, așa cum este cunoscut de constănțeni, a fost înființat în 1936 și se află în subordinea Direcției Medicale din Ministerul Transporturilor. Spitalul funcționează în trei clădiri, una în incinta Portului Constanța, care aparține Administrației Porturilor Maritime Constanța SA, una pe B-dul. 1 Mai, nr. 5-7, și una pe bulevardul I.C. Brătianu, nr. 35-37.

În 2014, Curtea de Conturi a României a constatat că terenul din B-dul 1 Mai, nr. 5-7 în suprafață de 9894,24 mp se regăsește în „inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului”.
În noiembrie 2016, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a efectuat un control la spital și a stabilit că: „preluarea terenului la UAT Constanța s-a făcut cu încălcarea legii.

Tot patrimoniul spitalului aparține domeniului public al statului prin Ministerul Transporturilor. În anul 1978, România a aderat la Convenția Internațională SOLAS, privind ocrotirea vieții omenești pe mare care prevede ca: „porturile maritime de intrare și ieșire din țară trebuie să dețină obligatoriu facilități sanitare pentru evitarea unor potențiale epidemii”. În aceste condiții, existența Spitalului Port a fost și este o necesitate, nu o opțiune.

Statul se auto-execută silit pe el însuși
Spitalul Port are în prezent datorii de 8,8 milioane de lei reprezentând contribuții la bugetul de stat, chirii și altele.

Din această sumă, 6,5 milioane reprezintă arierate. La sfârșitul anului trecut, fiscul a cerut instituirea sechestrului pe bunurile spitalului și urmează procedura de executare silită. CN APMC SA, proprietarul clădirii din port, a cerut de asemenea instituirea unui sechestru pe bunurile spitalului pentru neplata chiriei. În prezent, conducerea spitalului face demersuri pentru obținerea unei eșalonări a datoriei la bugetul de stat.

Chiar dacă se va încheia această înțelegere cu finanțele publice, spitalul nu-și va putea acoperi datoria pentru că veniturile din contractul cu Casa de Asigurări de Sănătate sunt mai mici decât cheltuielile curente ale spitalului. Balanța anuală e negativă, iar spitalul nu-și poate plăti datoriile. Paradoxal, în anul 2017, spitalul a fost dotat cu aparatură medicală nouă în valoare de 1,2 milioane de lei.

Printre altele a fost achiziționat și un computer tomograf care nu a fost pus în funcțiune din lipsă de fonduri. Din păcate, spitalul se îndreaptă spre o iminentă executare silită. Bineînțeles că aparatura cea nouă nu se va mai vinde la prețul la care a fost achiziționată. De fapt, statul se execută pe sine și pierderea ce va reieși din această executare silită va rămâne tot în contul său. Datoriile s-au acumulat din cauză că Ministerul Transporturilor nu a mai plătit arieratele de mai bine de trei ani.
Am încercat, în mai multe rânduri, pe mai multe căi, să luăm legătura cu Felix Stroe pentru a-i asculta versiunea. Nu a dorit acest lucru. Rămânem deschiși, fără a-i face proces de rea-intenție, și îi așteptăm punctul de vedere la redacție, pe mail, fax sau prin poștă.

Mazăre a deposedat Spitalul Port de un teren în valoare de trei milioane de euro
Peste toate aceste probleme financiare, spitalul mai are și o problemă de patrimoniu. Pe Bulevardul 1 Mai, nr. 3-5, din Constanța se află clădirea cea mai atractivă din punct de vedere imobiliar a spitalului. Are trei etaje și deține un teren în suprafață de 9.894,27 mp. Radu Mazăre, cunoscut artizan al retrocedărilor dubioase, a pus ochii încă din 2001 pe terenul Spitalului Port. În decurs de zece ani, fostul primar a inițiat trei Hotărâri de Consiliu Local Municipal ce vizau cei 10.000 de mp ai spitalului.

Prima a fost dată în noiembrie 2001, și 6.092 mp din patrimoniul spitalului au fost trecuți direct în domeniul privat al Municipiului Constanța. A urmat o a doua, HCLM 321, din iunie 2003, prin care Primăria Constanța a dat terenul în folosință, cu titlu gratuit spitalului, pe termen nelimitat, cu condiția ca în timp de un an să construiască un nou pavilion.
Totul a fost un pretext pentru că Spitalul nu a avut bani să construiască noua aripă. În martie 2009, consilierii constănțeni au adoptat o a treia hotărâre, HCLM nr.203, prin care s-a aprobat: „Retragerea dreptului de folosință al Spitalului Universitar CF pentru terenul de 6.092,27 mp”.

Președintele acelei ședințe a Consiliului Local Constanța a fost fostul ministru al Transporturilor Stroe Felix, pe atunci consilier local. În ședință, Radu Mazăre a declarat că are un investitor israelian care dorește să construiască un spital de copii pe terenul preluat de la Spitalul Port. Proiectul a fost un pretext pentru că terenul a fost retrocedat și a ajuns în posesia mai multor persoane fizice.

Felix Stroe a încercat să mascheze furăciunea prin transformarea spitalului în maternitate
În luna iunie 2017, Consiliul Județean Constanța, la inițiativa lui Felix Stroe, a demarat o operațiune de preluare a clădirii de pe Bulevardul 1 Mai. Președintele CJ Constanța Horia Țuțuianu, produsul politic al președintelui PSD Constanța, Felix Stroe, „s-a executat” imediat și a demarat demersuri pentru preluarea clădirii. Totuși, era nevoie de o Hotărâre de Guvern care să legifereze trecerea imobilului de la MT la CJ Constanța.

La numai trei săptămâni, de la învestirea sa ca ministru al Transporturilor, Stroe a demarat o serie de demersuri care aveau ca scop finalizarea transferului. Dovadă a complicității dintre președintele CJC Horia Țuțuianu și Stroe Felix stau două adrese. Horia Țuțuianu a trimis adresa 30793 către ministrul Transporturilor, din care cităm:

„În calitate de Președinte al Consiliului Județean Constanța, îmi manifest intenția de a supune dezbaterii și aprobării Consiliului Județean Constanța a unui proiect de hotărâre privind formularea unei solicitări de trecere din proprietatea publică a statului în proprietatea publică a județului Constanța, a imobilului situat în Bulevardul 1 Mai, nr. 3-5, Constanța, în care funcționează Spitalul Clinic Căi Ferate Constanța”. Mai era nevoie doar de inițierea unei Hotărâri de Guvern pentru transmiterea proprietății întregului imobil.

Și-a pus la treabă „cozile de topor”
Pentru că s-a opus în repetate rânduri transferului clădirii fostul director al Spitalului Port, medicul Stelian Paris a fost demis pe 25 ianuarie de Felix Stroe.

În locul său a fost numit Marian Ciciu, care a demisionat după două zile. Felix Stroe l-a adus pe consilierul său, generalul (r) Ioan Sârbu, în Consiliul de Administrație al spitalului. Controversatul fost comandant al Spitalului Militar Central a avut discuții repetate cu conducerea Spitalului Port și a încercat să-l determine pe fostul director Stelian Paris să accepte transferul clădirii.

Pe ultima sută de metri a mandatului, Felix Stroe a încercat să-și ducă la final proiectul. În ultima ședință AGA, întrunită cu o săptămână înainte de remanierea sa, Felix Stroe a introdus intempestiv pe ordinea de zi problema transferului clădirii Spitalului Port. S-a solicitat CJ Constanța să identifice spații unde să poată să fie mutate cele două secții care funcționează în clădirea vizată de Stroe.

În situația în care CJC are spații disponibile de ce nu se face acolo maternitatea promisă de Felix Stroe – o altă gogoriță de mascare a tărășeniei, de parcă marinarii obișnuiesc să rămână gravizi cam tot timpul – ca soluție de compromis? La ce bun această mutare a spitalului Port într-o altă locație?

Reamintim, Felix Stroe a încercat să-și plaseze oamenii în poziții cheie. El a numit în CA-ul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA trei apropiați, din totalul de cinci membri. În prezent, președintele CJ Constanța, Horia Țuțuianu continuă demersurile de preluare a clădirii, dar nu se știe dacă noul ministru Lucian Șova va accepta acest demers pe cât de inutil pe atât de păgubos. (Sursa: evz.ro)