DISTRIBUIȚI

Una din cele mai extraordinare lacasuri ale crestinatatii. Ar fi trebuit considerata si ea o alta minune a lumii. Dar nu prea a avut cine s-o voteze.E impresionant cun supravietuieste ea in acea mare de islam. Turcii nu o considera moschee si bine fac.Iudei, crestini si musulmani. Acelasi Dumnezeu. In numele aceluiasi Dumnezeu, care a spus „SA NU UCIZI” ei se urasc si se omoara.In numele aceluiasi Dumnezeu isi distrug locasele de cult. Ce grozava ar fi fost intelegerea dintre Ponta si Erdogan in alte conditii. Ce grozav ar fi Erdogan daca i-ar zice patriarhului ortodox al Constantinopolelui sa-si ia locasul inapoi. Ce grozav ar fi daca acesta preluind biserica ar pastra arhitectura islamica. Ce grozav ar fi daca „Cele 10 porunci” ar fi baza de la care ar pleca LEGEA in lumea aceasta. Pacat insa ca religiile chiar crestine au dezbinat si LEGEA LUI DUMNEZEU.

Cele zece porunci[modificare | modificare sursă]
Învățătura iudaică Învățătura augustino-luterană Învățătura ortodoxă Învățătura catolică și luterană
Introducere Atunci Dumnezeu a rostit toate aceste cuvinte și a zis Atunci Dumnezeu a rostit toate aceste cuvinte și a zis „Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău.” Atunci Dumnezeu a rostit toate aceste cuvinte și a zis „Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău.” Atunci Dumnezeu a rostit toate aceste cuvinte și a zis:
Prima Poruncă „Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău.” „Să nu ai alți dumnezei afară de Mine. Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele mai de jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor și să nu le slujești.” „Eu sunt Domnul Dumnezeul tău: să nu ai alți dumnezei afară de Mine. ” „Eu sunt Domnul Dumnezeul tău: să nu ai alți dumnezei afară de mine, să nu-ți faci chip cioplit ca să te închini lui.”
Porunca a II-a „Să nu ai alți dumnezei afară de mine. Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele mai de jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor și să nu le slujești.” „Să nu iei în deșert Numele Domnului, Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deșert Numele Lui.” „ Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele mai de jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor și să nu le slujești.” „Să nu spui numele Domnului Dumnezeului tău în zadar.”
Porunca a III-a „Să nu iei în deșert Numele Domnului, Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deșert Numele Lui.” „Adu-ți aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfințești.” „Să nu iei în deșert Numele Domnului, Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deșert Numele Lui.” „Adu-ți aminte să sfințești ziua Domnului.”
Porunca a IV-a „Adu-ți aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfințești.” „Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, pentru ca să ți se lungească zilele în țara, pe care ți-o dă Domnul, Dumnezeul tău.” „Adu-ți aminte de ziua de odihnă, ca s-o sfințești. Lucrează șase zile și-ți fă în acelea toate treburile tale, iar ziua a șaptea este odihna Domnului Dumnezeului tău. ” „Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, ca să-ți fie bine și să trăiești mult pe pământ.”
porunca a V-a „Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, pentru ca să ți se lungească zilele în țara, pe care ți-o dă Domnul, Dumnezeul tău.” „Să nu ucizi.” „Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, ca să-ți fie bine și să trăiești ani mulți pe pământul pe care Domnul Dumnezeul tău ți-l va da ție.” „Să nu ucizi.”
Porunca a VI-a „Să nu ucizi.” „Să nu preacurvești.” „Să nu ucizi.” „Să nu faci fapte necurate.”
Porunca a VII-a „Să nu preacurvești.” „Să nu furi.” „Să nu fii desfrânat.” „Să nu furi.”
porunca a VIII-a „Să nu furi.” „Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău.” „Să nu furi.” „Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău.”
Porunca a IX-a „Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău.” „Să nu poftești casa aproapelui tău.” „Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău.” „Să nu poftești femeia aproapelui tău.”
porunca a X-a „Să nu poftești casa aproapelui tău; să nu poftești nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru care este al aproapelui tău.” „Să nu poftești nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tău.” „Să nu poftești casa aproapelui tău; să nu poftești nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru care este al aproapelui tău.” „Să nu poftești casa aproapelui tău și nici un lucru ce este al lui.”
Note[modificare | modificare sursă]

Hagia Sofia was built between 532 and 537, as a Christian church. It has influenced architects ever since. The circular dome covering a square base was developed at the same time as the Basilica plan of the Early Christian churches, in Italy. The Byzantine dome was later adopted into Islamic architecture. However, the Roman dome was constructed differently. Romans placed their dome over a solid circle of walling, best seen in the example of the Pantheon in Rome, instead of using the pendentives (an architectural feature).

However, one shared feature of the time between the two styles was the use of opaque glass mosaics in the interior decoration, covering the walls.

The Hagia Sofia plan is basically an inscribed Greek cross. The hall has four piers at the corners of the square rising in circular arches to support a central dome by means of four pendentives. The upper galleries were used by the women, and were reached by steps inside the building. Much of Hagia Sofia’s appeal comes from its size. The inside is dominated by the central dome over 30.5 metres in diameter.

Today after about 1500 years of continue used, Hagia Sofia still dominates the skyline of the Bosphorus. It is truly a milestone, among the world’s greatest architectural achievements, a testament of the sophistication of the 6C Byzantine Empire.