DISTRIBUIȚI

Legalitatea procedurii prin care Tudorel Toader dorește revocarea lui Augustin Lazăr este încălcată, a explicat un magistrat pentru Adevărul. Conform articolului 39 din Statutul magistraților, „evaluarea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție se face de către o comisie compusă din procurori, membri aleși ai Secției pentru procurori din cadrul CSM, desemnați de Secția pentru procurori a CSM”.
Ministrul justiției a decis să îl revoce pe Augustin Lazăr în baza unei evaluări care încalcă Statutul magistraților, informează jurnalistul Liviu Avram în Adevărul.

„Nicio prevedere din Legile justiției nu permite ministrului justiției să verifice direct și personal activitatea șefilor din Parchetele superioare. Conform legii, controlul ministrului asupra procurorilor se exercită numai prin procurori anume desemnați de către ministru. Or, Tudorel Toader a făcut el însuși ancheta asupra procurorului general”, arată Avram.

Citește și: Remanierea guvernului PSD-ALDE sau cum propune premierul Dăncilă propunerea domnului Dragnea
El descrie în continuare modul în care Toader a încălcat legislația când a cerut revocarea lui Lazăr: „Un magistrat aflat încă în activitate ne-a semnalat, sub condiția anonimatului, că o primă problemă o ridică statutul legal al documentului întocmit de ministrul justiției. Deși în titlu i se spune „raport”, atât în interior, cât și în discursul public al lui Tudorel Toader este frecvent folosit cuvântul „evaluare”. Numai că evaluarea procurorilor, indiferent de rangul acestora, este o procedură distinctă, minuțios reglementată în lege, și în care ministrul justiției nu joacă niciun rol semnificativ.

Citește și: Trabantul Vioricăi Dăncilă trebuie dus la REMAT
Conform articolului 39 din Statutul magistraților, „evaluarea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție se face de o comisie compusă din procurori, membri aleși ai Secției pentru procurori din cadrul CSM, desemnați de Secția pentru procurori a CSM”. Se observă că singurul rol al ministrului este acela că, în calitate de membru de drept al Secției pentru procurori a CSM, aprobă componența comisiei de evaluare.

Legea stabilește clar cum se face controlul
Magistratul ne-a explicat apoi că singurul temei legal identificabil pentru demersul ministrului, dar pe care acesta a omis să-l menționeze în raport, este articolul 69 din Legea de organizare judiciară, care reglementează dreptul de control al ministrului Justiției asupra procurorilor.

Articolul respectiv, cu privire la raportul dintre ministru și procurori, stipulează următoarele: „Ministrul justiției, când considera necesar, din proprie inițiativă sau la cererea Secției pentru procurori a CSM, exercită controlul asupra procurorilor, prin procurori anume desemnați de ministrul justiției”. Prin urmare, ministrul poate exercita oricând crede de cuviință controlul asupra oricărui procuror, dar niciodată în mod direct, ci numai prin intermediul unor procurori anume desemnați.

Iar raportul lui Tudorel Toader nu spune absolut nimic despre desemnarea unor procurori care să verifice activitatea lui Augustin Lazăr – ba chiar rezultă că ministrul însuși a fost cel care a efectuat ancheta.

De ce e nevoie de procurori anume desemnați
”Prevederea cu procurorii desemnați e normală și e logică – ne-a explicat magistratul – pentru că ministrul poate să nu știe mai nimic din activitatea de procuror, poate că anterior a fost doar avocat sau universitar. Mai mult, e posibil, așa cum era să se și întâmple recent, ca ministrul Justiției să nu fie nici măcar absolvent de Drept. Nu e normal ca un nespecialist să facă evaluări profesionale asupra procurorilor, de aceea e nevoie de acei procurori anume desemnați. Ca și comisia numită de CSM în cazul procedurilor de evaluare, procurorii anume desemnați joacă rolul de organ constatator, care stabilește faptele și responsabilitățile. Și în baza raportului lor, ministrul își fundamentează o decizie sau alta, cere revocarea sau nu”, arată Liviu Avram.