DISTRIBUIȚI

PERSONALITĂȚI GĂLĂȚENE
Azi … COSMIN-RĂZVAN MIHĂILĂ, președintele Curții de Apel Galați
CV: Născut în anul 1982. Și-a început activitatea ca auditor de justiție, judecător stagiar la Judecătoria Galați, iar din februarie 2010 este judecător la Judecătoria Galați – Secția Civilă. A fost judecător și purtător de cuvânt mai întâi la Tribunalul Galați, apoi la Curtea de Apel Galați, pentru ca din aprilie 2016 să fie președintele acestei ultime instanțe. Este și lector universitar la ’’Dunărea de Jos’’, predând Dreptul civil. A absolvit CNVA, profil matematică – informatică, studii de drept și masterat, pentru ca din 2016 să aibă și studii doctorale. Ca autor are o carte publicată, plus articole și studii în revistele de specialitate, dar și numeroase participări la conferințe de specialitate, din țară și de peste hotare. Conduce acum cu mult succes o instituție cu peste 850 de angajați. Căsătorit, tatăl unui copil.
-În instanţele din subordinea Curţii de Apel Galaţi, respectiv Tribunalele Brăila, Galați și Vrancea și Judecătoriile din circumscripția acestora, fie că e vorba de urmărirea listelor de şedinţă, de consultarea dosarelor sau de transmiterea unor documente, totul se poate face acum din mediul online, graţie unor aplicaţii informatice specializate, disponibile pe portalul cagl.ro.
-Obiectivul acestor aplicaţii este de a uşura relaţia cu cetăţeanul, de a scăpa de hârtii, de birocraţie, de cheltuieli sau deplasări inutile. Fie de pe calculator, fie de pe tabletă sau telefon mobil, din portalul cagl.ro al Curţii de Apel Galaţi, se pot accesa on-line subcategoriile de interes pentru cei care, într-un fel sau altul, sunt implicaţi într-un proces: „Liste de şedinţe”, „Dosarul electronic” şi „Citaţii/Comunicări”. Din prima componentă – „Lista de şedinţe” – se poate urmări desfăşurătorul şedinţelor de la toate instanţele (ce dosar e pe rol, ce dosar urmează etc.), din toate sălile de judecată, fără a mai fi nevoie să aştepţi cu orele să-ţi vină rândul. Este un mare avantaj şi pentru simplii justiţiabili, dar şi pentru avocaţi, procurori, experţi, care trebuie să fie prezenţi în mai multe şedinţe. Într-o singură zi, la o sală de şedinţe pot fi pe rol şi 80 de dosare. Anual, numai la instanțele din mun. Galaţi sunt gestionate cam 50.000 de dosare pe an! Tot din cagl.ro se poate intra şi pe componentele „Dosar electronic” şi „Citaţii/Comunicări”, unde dosarul aflat pe rol este disponibil pentru a fi consultat în format electronic, cu toate documentele scanate şi înregistrate. Singura condiţie este completarea unei cereri de comunicare documente în format electronic, al cărei model este disponibil fie pe portalul naţional al instanţelor de judecată -portal.just.ro, fie direct la registratura instanţelor. Nu mai este nevoie să vii până la arhivă, să depinzi de programul ei, poţi consulta oricând, de oriunde, online, dosarele respective. E o mare economie de timp, mai ales dacă eşti din altă localitate. În plus, primeşti pe email comunicările de la instanţă – adică citaţii, hotărâri sau alte tipuri de documente.Nu în ultimul rând, informatizarea Curţii de Apel Galaţi și a instanțelor subordonate din județele Galați, Brăila și Vrancea a făcut paşi importanţi şi prin introducerea unui sistem propriu de gestionare internă a documentelor, bazat pe folosirea inteligenţei artificiale. E un sistem unic în ţară, dezvoltat din pasiune de informaticienii de Curtea de Apel Galaţi, ce permite, după scanare, recunoaşterea tipului de documente care vin la instanţă şi înregistrarea automată în dosarele electronice. Practic, e un sistem rapid şi sigur, care în câteva minute poate face munca de o zi a câtorva oameni!
-Faceți ce faceți și ieșiți mereu cu calificative maxime la Adunările generale ale judecătorilor, deși la întâlnirea de bilanţ au participat membrii ai Consiliului Superior al Magistraturii. Și nu e de colo, mai ales că din circumscripţia Curţii de Apel Galaţi, fac parte alături de județul Galați, Brăila și Vrancea. De pildă, activitatea Curţii în anul 2017 a fost apreciată de membrii Consiliului Superior al Magistraturii, care au remarcat faptul că instanţa se află pe primul loc între curţile de apel în clasamentul operativităţii şi că aceasta are indicatori maximi de eficienţă, în condiţiile în care, în anul 2017, s-a confruntat cu o criză deosebită de personal, lipsind 9 judecători (o cincime din schemă) din activitate.
-Este meritul colegilor judecători, grefieri și al întregii echipe pe care o coordonez, dar și a unor elemente adiacente. Curtea de Apel Galaţi a introdus dosarul electronic. Am implementat, la nivelul tuturor instanţelor din circumscripţia sa (tribunalele şi judecătoriile din judeţele Galaţi, Brăila şi Vrancea), sistemul informatic Transmitere Documente Securizat (TDS), apreciat drept un progres considerabil în relaţia cu justiţiabilii şi cu ceilalţi participanţi la actul de justiţie. Sistemul informatic introdus la instanţele din circumscripţia Curţii de Apel Galaţi are două componente: prima constă în crearea dosarului electronic, prin scanarea tuturor documentelor depuse în dosarul instanţei (cu păstrarea dosarului în format hârtie), operaţiune care permite accesul părţilor şi altor participanţi la distanţă, prin internet, la propriul dosar de judecată; a doua componentă constă în comunicarea electronică, prin e-mail, a documentelor (link-uri către cereri de chemare în judecată, întâmpinări, răspunsuri, hotărâri) către părţile care sunt de acord cu această formă de comunicare. Persoanele fizice, persoanele juridice, inclusiv instituţiile publice, precum şi reprezentanţii lor (avocaţi, consilieri juridici) îşi pot indica adresa de e-mail şi numărul de telefon mobil în cuprinsul cererilor de chemare în judecată sau altor documente depuse la instanţă sau completând un formular disponibil pe portalul Curţii de Apel Galaţi (portal.just.ro). În continuare, persoanele doritoare vor beneficia de acces centralizat în format electronic, prin pagina de internet cagl.ro sau cagalati.ro, la toate dosarele de judecată în care respectiva adresă de e-mail a fost indicată instanţei. De asemenea, justiţiabililor li se vor trimite prin e-maillink-uri către documentele ce se comunică părţilor. Avocaţii, persoanele juridice de drept privat, ori instituţiile pot încheia un acord pentru comunicare electronică prin Curtea de Apel Galaţi pentru toate instanţele din subordine, dispensând astfel de necesitatea de a-şi da acordul pentru comunicare electronică în fiecare dosar. Programul informatic care gestionează sistemul electronic a fost implementat cu sprijinul specialiştilor IT din cadrul Tribunalului Arad, Curţii de Apel Cluj, Curţii de Apel Galaţi şi Tribunalelor Galaţi şi Vrancea.

-Sunteți considerat un profesionist al dreptului. Care ar fi atuurile unei asemenea etichetări? Ultimele luni, au reprezentat, cu siguranță o provocare, epidemia coronavirus obligându-ne să ieșim din zona noastră de confort. De la respectarea măsurilor impuse de autorități, și până la telemuncă, perioada stării de urgență a fost “presărată” cu multe schimbări. Cum a fost să vă aflați în poziția de a gestiona o astfel de situație? Ați întâmpinat dificultăți?
– A fost, într-adevăr, o adevărată provocare. Dar noi credem că am trecut cu bine peste acest impas și am ieșit întăriți și mai uniți. Nu vrem să continue dominația hârtiei. Dorim să păstrăm o interacțiune bazată pe digitalizare între instanțe și beneficiarii acestui serviciu public. Suntem la nivel de instanțe, cu mai multe lucruri bune. Amintesc aici de audierile prin videoconferință, atât în materie penală cât și în materie civilă, programările online pentru studierea dosarelor și pentru depunerea actelor, confirmarea automata a primirii e-mail-urilor, sincronizarea programului de lucru cu publicul la instanțele care își au sediu în aceeași clădire și studierea la distanță a dosarelor instanțelor în formă electronică. Toate acestea constituie un pas important spre momentul când instanțele vor fi complet digitalizate, iar noi ne dorim să fim promotori ai digitalizării justiției, la toate cele 14 instanțe din raza Curții de Apel Galați, cu aproximativ 850 angajați.
-Este ora când se pune preț pe posibilitățile oferite de tehnologie. Ne puteți da mai multe detalii despre parteneriatul recent încheiat cu Universitatea “Dunărea de Jos” și aplicațiile dezvoltate de Curtea de Apel Galați? Ce presupun exact aceste aplicații? Ce beneficii reale vor oferi?
– Vrem să automatizăm registraturile instanțelor. Deja, dovezile de îndeplinire a procedurilor de citare, de comunicare și de publicare în Buletinul Procedurilor de Insolvență – care sunt documente structurate, adică formulare – sunt urcate automat în baza de date a instanței prin intermediul roboților ce folosesc tehnologii moderne, creați de Curtea de Apel Galați.Noi am implementat deja o rețea neuronală (o aplicație de inteligență artificială) care face diferența între dovezi de citare/comunicare și restul tipurilor de documente, oricât de rupte și prost scanate ar fi și să le servească robotului corect.
Pentru a face ca această rețea neuronală să poată clasifica între mai multe tipuri de documente nestructurate, cum ar fi cererea de chemare în judecată, întâmpinare, cerere de apel, concluzii scrise ș.a., să extragă automat numele părții (autorul) care a redactat documentul și numărul de dosar la care documentul face referire, avem nevoie să depășim mai multe provocări tehnologice.Problema este una de înțelegere naturală a limbajului (natural language understanding) și este complicată, deoarece presupune existența unei înțelegeri din partea calculatorului a conceptelor de limbaj, a modului de structurare a frazelor.Pentru acest proiect de cercetare avem nevoie de resurse de calcul mari, pe care le putem obține rezonabil doar în cloud-urile de calculatoare create de Google, Microsoft sau Amazon, care au investit fiecare sume imense în echipamente de calcul.Accesul la cloud costă, așa că ne-am asociat cu universitatea de stat gălățeană, care beneficiază de reduceri semnificative de preț ca urmare a faptului că este o instituție educațională.Mai mult, universitatea beneficiază de specialiști foarte buni, care ne vor ajuta să stăpânim domeniul.Această procesare artificială a limbajului ne va ajuta și la un proiect de speech recognition, adică o rețea neuronală care să transforme în text vorbirea umană. Mă refer la vorbirea umană curentă, rapidă și cu multe variații, cum se întâmplă, de exemplu, în timpul ședințelor de judecată, nu la dictările pe care le facem asistentului de pe telefonul mobil, unde rezultatele sunt relativmulțumitoare. Acest proiect ne va ajuta să transcriem automat cele spuse în timpul ședințelor de judecată și să redactăm ușor încheierile de ședință și declarațiile martorilor.Colaborarea cu universitatea vizează, ca întotdeauna, și practica studenților de la drept, darsperăm că va include și practica studenților de la Facultatea de Calculatoare.Roboții Curții, bazați pe tehnologia UiPath, care au ca scop să urce automat documente și dovezi de citare în baza de date a instanței și care, astfel, eliberează mulți angajați de muncă repetitivă, au fost preluați de majoritatea curților de apel și chiar a instanțelor din țară, începând din luna mai 2020 fiind în funcțiune chiar și la Înalta Curte de Casație și Justiție.Dorim să construim sedii noi pentru instanțe, cum este cel al Judecătoriei Galați, care va fi situat pe bd. George Coșbuc, în apropierea mall Shopping City Galați.Nu vrem să continue dominația hârtiei, mi-ar părea rău ca progresele în domeniul digitalizării din timpul stării de urgență să se piardă.
– Lăsăm puțin digitalizarea. Dumneavoastră activați și în mediul universitar, având astfel posibilitatea de a observa și de a forma viitoarele generații. Ce principii doriți să le insuflați tinerilor juriști?
– Consider că studenții universității noastre, cât și tinerii absolvenți care să pregătesc să acceadă în profesiile juridice trebuie să aibă modele pe care să le poată respecta, să le poată urma pentru a putea contribui la evoluția societății noastre.Personal, încerc să îi pregătesc pe studenți pentru provocările practice ale meseriilor juridice, arătându-le modele anonimizate de hotărâri pronunțate de instanțe de judecată, făcând teste grilă pe același model cu cele care se dau la admitere în profesiile juridice, explicându-le desfășurarea proceselor și primindu-i în practică la instanță.Mie îmi place foarte mult folosirea tehnologiei pentru predarea și examinarea online, însă vreau să mă văd destul de des cu studenții. Și studenții au nevoiede responsabilitate, să știe că există un program la care trebuie să fie prezenți.Acest lucru îi va ajuta în viața profesională, deoarecemagistratul trebuie să fie echilibrat, determinat, cu putere de muncă, cu capacitate de înțelegere logică, inteligență emoțională și rezistență la stres.
– Vi s-a pus în vedere odată, într-un interviu, faptul că, în Marea Britanie, spre exemplu, există așa-numita ”practică virtuală”, prin care studenții pot alege să facă practică pentru marile societăți de avocatură remote, de la distanță. Ar putea fi un punct viabil în ceea ce privește și activitatea instanțelor?
– Mi se pare o idee bună. În principiu, ședințele de judecată sunt publice, însă Ghidul privind comunicarea cu mass-media nu ne permite să facem transmisiuni live din timpul ședințelor de judecată. Însă, nu este vorba de presă, ci de studenți în practică, așa că ar fi posibilă găsirea unei formule, însă facultatea de drept trebuie să se implice cu dotări tehnice pentru studenți.
-În finalul acestui dialog neconvențional, vă propunem să susțineți o rubrică în REALITATEA vizând noutățile juridice din domeniul actelor normative, situație care ar contribui la buna înțelegere a justiției de către public.
-Cu mare plăcere.
Interviu consemnat de prof.univ. asoc. POMPILIU COMȘA
Pamflet:
Oare de ce nu par a fi susținute eforturile Curții de Apel Galați, ale altor curți și ale Ministerului Justiției de către factorii din cadrul anumitor instanțe inferioare care ar trebui să fie cei mai implicați, fiind de meserie sau răspunzători pentru implementarea acestor măsuri? Oare transparența și digitalizarea fac mai accesibil accesul la informație, se văd mai ușor anumite lucruri nu tocmai plăcute? Oare susținerea unor gălățence sau gălățeni din București determină nepăsarea? Oare banii mulți și repetarea anumitor lucruri fără consecințe negative conduc la sentimentul de impunitate? Mai multe detalii într-un episod viitor, după o investigație jurnalistică aprofundată.(REALITATEA)