DISTRIBUIȚI

In contextul social-economic al unei mondializari, respectiv, globalizari ″agresive″, in care societatile de consum au din ce in ce mai mult, mari dificultati de a supravietui pe termen lung, in care capitalismul ″salbatic″ pare sa-si fi atins limitele, marea criminalitate (crima organizata), precum si prevenirea ei devin unul dintre obiectivele cele mai preocupante ale autoritatilor centrale si locale de stat.
Pentru ca hiperdezvoltarea, post-industrializarea contribuie fundamental la formarea unor noi generatii de raufacatori si criminali (cu filiere tentaculare si bine structurate, in plina expansiune !) care utilizeaza tehnici infractionale din ce in ce mai sofisticate, prevenirea si combaterea carora necesita eforturi desoebite din partea autoritatilor Statului responsabile cu mentinerea ordinii publice in cadrul societatii civile. (A se vedea si articolele autorului pe aceasta tematica : « Franta noua patrie a falsificatorilor de bancnote » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2010/10/franta-noua-patrie-falsificatorilor-de.html; « Atac impotriva lui Moreno. Sfarsitul unui Imperiu » : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2009/07/atac-impotriva-lui-moreno-prabusirea.html).
In Franta, o tara in care procesul de integrare a strainilor este cel putin in deriva, (daca nu a esuat pentru totdeauna!), pentru combaterea delincventei crescute, guvernul francez, a acceptat o propunere al fostului Presedinte Nicolas Sarkozy inca din 2007 (pe cand era Ministru de Interne), care se vrea eficace, fara a fi considerat represiv si antidemocratic, fara a incalca drepturile fundamentale ale omului, conform celor care l-au votat in cadrul Adunarii Nationale si l-au promulgat, ulterior.
Conform acestui model, Primarul devine stapanul ″absolut″, care va prezida un Consiliu Orasenesc pentru DIF (Drepturile si Indatoriile Familiilor) in unitatile urbane de peste 10.000 de locuitori si periurbane, avand in vedere faptul ca marea criminlitate este prezenta cu precadere in metropole, precum si in aglomeratii urbane, iar Franta este urbanizata, intr-un proocent de peste 95% !
Astfel, Primarul cu echipa lui (Consiliul pe care il prezida !) are dreptul sa ″patrunda″ cat de cat in intimitatea familiilor (sub o forma sau alta, mai mult sau mai putin legala, la ″periferia″ legii !) in care exista probleme grave legate de absenteismul scolar ai copiilor, legate de lipsa lor de educatie sau ale caror copii tulbura linistea si ordinea publica sau sunt consumatori de droguri (usoare !).
Acest Consiliu poate impune parintilor SRP (Stagii de Responsabilitate Parentala).
In cazul in care ei nu accepta aceasta ″oferta″ al Statului (de drept !), el poate decide de comun acord cu Inspectoratul Scolar departamental (Academie, in Franta) si CAF (Casa de Alocatii Familiale) suspendarea prestatiilor sociale iar in anumite situatii grave, poate solicita transferul copilului sub tutela CAF !
Pentru ″detectarea″ la scoala in timp util (de maniera precoce!) ale tulburarilor de comportament, este impusa supravegherea personalizata a sanatatii mentale a fiecarui copil si evolutia lui din punct de vedere psihic si psihologic !
Un interviu (o examinare orala al copilului !) are loc la fiecare trei ani (cel mult) cu reprezentantii CAF si cu specialisti (pedagogi, educatori si psihologi) ale Inspectoratelor Scolare, respectiv, experti in orientarea scolara si profesionala al copilului (adolescentului, tanarului).
Fara a (re)aduce in discutie ordonanta din 1945 in privinta legislatiei consacrata infractiunilor comise de catre minori (pe cat de veche, pe atat de ″generoasa″!), Sistemul Axiomatic a lui Sarko, prevede prezentarea imediata in fata Instantelor Judecatoresti, (Tribunalul pentru Minori), al tanarului (minor) intre 16-18 ani care comite o abatere grava, sanctionabila (penal) de lege.
Mentionam ca in cazul delincventilor majori (care comit infractiuni grave), ramane in vigoare ″infatisarea imediata″ (″comparution immédiate″), care are ca efect ″condamnarea imediata″ a inculpatului, conform unei legi care dateaza inca din 20 mai 1863, ″usor″ modificata in noul CP (Codul Penal francez) din 1958 (Republica a V-a, instaurata de catre Charles de Gaulle), conform OU (Ordonantei de Urgenta) din 10 iunie 1983.
O procedura instaurata, in aceleasi conditii, si in noul CPB (Codul Penal Belgian) din 20 martie 2000.
Pentru ca modelul sa fie eficace, este necesar ca toti responsabilii societatii civile care intervin in prevenirea delincventei trebuie sa faca schimb de informatii, pentru o mai buna cunoastere si apreciere al minorului, sub toate aspectele, atat pe plan social, cat si intelectual, psihic, respectiv, pe plan material.
Pentru pastrarea ″secretului profesional″, exista un Coordonator care centralizeaza toate datele despre subiect (persoana in cauza), el fiind singurul care detine toate informatiile si care are obligatia de a nu le face publice (cunoscute publicului).
In cazul prezentarii imediate in fata instantelor judecatoresti ai consumatorilor mari (″profesionisti″) de droguri dure (toxicomani), terapia poate fi pronuntata in fiecare stadiu a procedurii in locul condamnarii immediate, ca o varianta posibila pentru incetarea urmaririi penale de catre Procurorul Republicii !
Astfel, spitalizarea din oficiu in conditiile legii actuale, intr-un centru psihiatric va fi permisa si chiar impusa cu sprijinul Primarului, el neputand interveni in favoarea libertetii subiectului decat in cazul in care el nu reprezinta un pericol public.
La externarea bolnavului, Primarul trebuie sa fie informat si are datoria sa supravegheze subiectul in perioada de reinsertiune a sa in societate.
Pentru externare insa, numai Prefectul poate semna documentele care sa permita fostului toxicoman parasirea spitalului (sau al Centrului de dezintoxicare).
In cazul permisiilor de proba (numai pe perioade scurte !), este Primarul caruia îi revine sarcina sa vegheze asupra persoanei (subiectului) in cauza.
Pentru punerea in aplicare al cestui model, au fost create in egala masura si centre speciale de detentie (retentie) pentru criminali sexuali, unde nu vor fi internati decat cei care comit delicte sexuale grave.
In aceste centre, amenajate in mod special, detinutii vor efectua o terapie intensiva si eficace in paralel cu executarea pedepselor, pentru ca procentul de recidiva sa fie cat se poate de redus (scazut).
Dupa eliberarea lor din centrele mai sus mentionate, ei vor fi in continuare supravegheati in centre speciale de libertate cu sprijinul unor asociatii specializate in orientarea socio-profesionala si reinsertiunea sociala ai delincventilor sexuali, avand obligatia sa se prezinte periodic (lunar) la Comisariatul de Politie de resedinta (impusa de Instanta !), in loc de 6 luni (fata de cum era inainte !), conform unei legi instaurate inca din 2003.
Mentionat si in Cazierul Judiciar (a se vedea si articolul autorului : «Cazierul Judiciar francez» : http://investigatie-jurnalistica.blogspot.com/2014/02/cazierul-judiciar-francez-buletinul-b3.html) al subiectului, ″retentia″ lui in aceste centre de libertate poate fi prelungita nelimitat (fara un termen fixat !), pana cand autoritatile competente in materie socio-judicaire vor avea certitudinea ca o reinsertiune reusita in societate a lui (fara recidiva !), este posibila.
In cazurile mai grave se vor folosi tehnicile de supraveghere GPS (bratara electronica, votata in decembrie 2005, a se vedea si articlul autorului : «Libertatea sub sechestru electronic» : http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/41220-libertatea-sub-sechestru-electronic.html), iar pentru a se debarasa de ea va fi nevoie de o decizie al JAP (Judecatorul responsabil cu Executarea si Amenajarea Pedepselor) sau in anumite situatii, chiar al Procurorului Republicii.
Spre deosebire de Franta, In Confederatia Helvetica [1] primul centru de prevenire a criminalitatii, cunoscut sub numele de ″Arena Securitatii″ [2] si-a deschis portile in 2004, in fostele cladiri ale uzinelor grupului Sulzer, fondat in 1834 la Winterthur (Cantonul Zürich), cu 120 de filale in lume si 9.780 de salariati, specializat in industria constructoare de masini cu o cifra de afaceri de 3,70 MdFCH (cca 3Md€).
Cu statut de ONG (Organizatie non profit, asociatie-lege 1901, in sensul terminologiei juridice franceze), desi numai o viziune la inceput, gratie colaborarii ei cu diferite corpuri de Politie, Arena Securitatii a devenit o realitate, fiind vizitata pana in prezent, cu ocazia diferitelor evenimente, de catre 19.580 de persoane.
Ea completeaza, ca institutie (clasata, de utilitate publica !), actiunile Statului, rerspectiv, ale autoritatilor centrale si locale in prevenirea criminalitatii si isi defasoara activitatea de maniera independenta de orice curent politic, religios si social-economic, avand deviza : ″Prevenirea criminalitatii pentru oameni cu oameni″ !
Cei doi fondatori ai Organizatiei ″Arena Securitatii″ : Luc A. Sergy (Presedinte) si Markus Atzenweiler (Director al Sediului central de la Zürich), fosti functionari al Politiei din Zürich, au avut ca sursa de inspiratie ideea ca in prevenirea criminalitatii omul este cel mai important membru al securitatii si ei pun la dispozitia personalului implicat in acest proces complex (nu rareori chiar si politistilor !), pe de–o parte, mijloace tehnice de antrenament, iar pe de alta parte, cu ajutorul unui personal calificat intern sau extern (experti in materie de prevenirea criminalitatii), cursuri, seminarii si conferinte (in limbile germana, franceza, italiana si spaniola) care sa contribuie de maniera eficace la prevenirea actelor antisociale.
In rolul sau de intermediar (ca prestatar de servicii), Arena Securitatii, se considera si ca un organ consultativ al Politiei (cantonale dar si Federale), asigurand o pregatire complementara personalului implicat in prevenirea si combaterea criminalitatii, oferindu-si serviciile si unor institutii private responsabile cu mentinerea linistii si ordinii publice in cadrul societatii civile.
Programul ″YourPower″, dezvoltat de catre Atzenweiler, reprezinta in fond un Training[3] de securitate pentru prevenirea criminalitatii, in care sunt implicati profund atat de functionarii de politie cat si victimele actelor criminale.
Conceptul este functional in mai multe domenii.
Incepe prin afirmarea de sine la copii, tineri, femei, barbati si continua cu comportamentul care trebuie adoptat in cazul unui bracaj (jaf armat) in comert (unitati comerciale), in unitati financiar-bancare (cu ocazia transporturilor de fonduri, a se vedea si articolul autorului : ″Jaful secolului fara violenta″: http://necenzuratmm.ro/ancheta-necenzurata/43135-jaful-secolului-fara-violenta-si-fara-precedent-in-istoria-marilor-jafuri-banesti.html), in statii de alimentare cu combustibil (carburant) si pana la modul in care trebuie procedat in cazul violentei la ghiseu, in sectorul social, al asigurarilor, in cel al transportului public, etc.
Ca mediu infractional, este ales Bronx (unul dintre cele cinci cartiere si cel mai defavorizat din punct de vedere social, cu un grad ridicat de insecuritate al New York-ului, fondat in 1914 ; 147,8km2, 1,4 mil. locuitori), redus la scara la o suprafata de 300 m2, cu sosele, poduri, pasaje subterane, statii de autobuz, o banca cu seif (casa cu bani), o statie de alimentare cu carburant, etc., supravegheate de camere video, alarma, pentru o conexiune fidela cu realitatea.
Pentru cresterea rentabilitatii organizatiei in materie de prevenire a criminalitatii, incepand din 2010, a aderat la acesta si IPH (Academia Intercantonala de Politie) din Hitzkirch (Cantonul Lucerne, Districul Hochdorf), ceea ce perimte celor care se formeaza in cadrul ei sa-si poata desfasura activitatile lor (de pregatire) si la Hitzkirch, sub conducerea lui Roland Hodel, un profesionist in prevenirea criminalitatii care a lucrat timp indelungat in cadrul Politiei Zoug (Capitala Cantonului Zoug/Zug, centrul Elvetiei).
In partea orientala (de est) a Elvetiei, ″Arena Securitatii″ isi desfasoara activitatea sub conducerea lui Patric Leu, un antrenor de securitate recunoscut si reputat, care de mai multi ani lucreaza cu conceptul ″YourPower″, iar in cea Romanda (de vest), responsabilul cu pregatirea privind prevenirea criminalitatii este Fréd Etter, un fost functionar de Politie, in Cantonul Vaud (unul dintre cele 26 de cantoane ale Elvetiei, cu Capitala la Lausanne), foarte apreciat de catre specialistii in materie de anticriminalitate.
La Comanda Sediului principal (central) de la Zürich, Atzenweiler este secundat de catre Peter Reutimann, fost si el un politist ″chevroné″ (cu mare experienta) la Zürich, respectiv, de catre Sonja Selenati, jurista, specializata in prevenirea si combaterea criminalitatii in cadrul dreptului penal international.

_______________________________
[1] « CH – Confederatio Helvetica» din 1803, o « reuniune » trilingva a 26 de cantoane in vestul Europei : germana (schweiz, 63,7%), franceza (20,4%), italiana (svizzera, 6,5% ) si mai rar romanche (svizra, 0,5%), « patria » neutralitatii militare si politice, sediul a numeroase organizatii stiintifice, politice, economice si militare internationale, a ceasurilor de lux, dar si a bancilor « tixite » cu conturi bancare oculte, are o poulatie de 7. 701.856 locuitori, din care 3.915.181 persoane de sex feminin si 3.786.675 de sex masculin, 6.032.141 avand cetatenie elvetiana, restul de 1.669.715 (cca 22% din populatia tarii) fiind straini din toate colturile lumii : Europa (in special de vest, 1.026.954), America Latina (in special Brazilia si Argentina) si Centrala, America de Nord (in special SUA), Asia (in special China si India), Tarile Pacificului de Sud-Est, Maghreb (Africa de Nord), Africa Neagra (Subsahariana). Cu o speranta de viata la nastere, una dintre cele mai ridicate din lume :79,7 la barbati si 84,4 la femei (comparativ, barbati/femei : 71/79 in Rusia, 71/75 in China, 63/65 in India, 53/55 in Kenya, 79/83 in Israel, 79,5/85 in Franta, 75/80 in SUA, 79/86 in Japonia, 69/74 in Turcia, etc.), Elvetia (cu o rata a somajului intre : 2,6-3,8% din populatia activa in ultimii ani, cu un PIB-PPA : 313 miliarde de $US/PIB Nominal : 500 miliarde de $US, IDH : 0,955 ; comparativ, Franta : PIB-PPA : 2470 mliliarde $US/PIB Nominal :2980 miliarde $US, IDH :0,971 ; Germania : PIB-PPA : 2910 miliarde $US/PIB Nominal :3600 miliarde $US, IDH :0,941) dispune de o populatie urbana de cca 75%, avand o rata de natalitate de 1,37 pentru cetateni elvetieni si 1,85 pentru straini, cea de mortalitate infantila fiind de cca 4,1/1000. Pe plan fiscal este supus in permanenta (incepand cu acest secol) unor puternice presiuni din partea tarilor OCDE (in special Franta si Germania) pentru o revizuire a politicii sale fiscale si pentru o mai buna transparenta a « paradisului » sau fiscal care « inghite » fonduri oculte uriase ale unor evazionisti, in special din Europa de Vest (Franta, Germania, etc., a se vedea si articolul autorului : «Misterioasa lista a lui Schindler» : http://necenzuratmm.ro/dezvaluiri/42747-misterioasa-lista-a-lui-schindler.html).
Aproape 10% dintre elvetieni se exprima intr-o limba nenationala.

[2] Revista IPA (International Police Association), Elvetia, 2011

[3] Cel mai adesea, training-ul este descris ca fiind un proces sistematic de dobandire de noi cunostinte, abilitati si atitudini necesare indeplinirii mai eficace a atributiilor unui anumit post, prezent sau viitor. Spre deosebire de training, care este oportunitatea oferita unui individ de a invata, dezvoltarea reprezinta rezultatul pe termen lung a actiunilor de invatare. De aceea, denumiri ca „departamentul de training” sau „managementul training-ului” au fost inlocuite cu „departamentul de dezvoltare a resurselor umane” sau „managementul dezvoltarii”. Noua terminologie reflecta schimbarea orientarii dinspre proces (training) catre rezultat (dezvoltare). Invatarea, este o permanenta schimbare relativa a cognitivului (ex. intelegere si gandire) care rezulta din experienta si influenteaza comportamentul. Educatia este diferita de training si dezvoltare prin setul de cunostinte, abilitati si atitudini care, in cazul ei, sunt de natura mai generala. Ea se poate realiza atat prin actiuni de invatare in afara companiei, dar si in companie (ex. un curs de limbi straine platit de companie). Pentru a integra mai bine aceste concepte este util sa discutam despre training, dezvoltare si educatie din punct de vedere al aportului lor la viata profesionala a unui individ. Astfel, la modul simplist, spunem ca: training-ul ajuta un angajat sa fie mai eficient pe un post ; dezvoltarea reprezinta o premisa a promovarii lui ; educatia sprijina un individ sa reuseasca in cariera, indiferent de domeniul de activitate.

Articolul original in Revista IPA (International Police Association)
Arena%20Securitatii%2C%20Revista%20IPA%202012-2013.pdf
Articolul detaliat, cu imagini pe Investigatie Jurnalistica
http://investigatie-jurnalistica.blogspot.ro/2012/10/thomas-csinta-arena-securitatii-revista.html