DISTRIBUIȚI

Un nou model computerizat scoate la iveală că serotonina poate grăbi procesul de învăţare, conform echipei internaţionale de cercetători.

Se crede că serotonina mediază comunicarea între celulele neuronale şi că joacă un rol esenţial în cogniţia funcţională şi disfuncţională, scrie Science Daily.

De mult timp, serotonina a fost recunoscută pentru rolul său important în crearea antidepresivelor, dar şi într-o varietate de aspecte ale cogniţiei şi a procesului de luare a deciziilor, inclusiv în elemente precum pedeapsa, recompensa şi răbdarea.

Noile rezultate, publicate recent în revista Nature Communications, oferă detalii în plus. În articol, Kiyohito Iigaya şi Peter Dayan, de la Gatsby Computational Neuroscience Unit şi de la Max Planck UCL Centre for Computational Psychiatry and Ageing Research, au analizat datele culese de colaboratorii lor, Madalena Fonseca şi Masayoshi Murakami, conduşi de Zachary Mainen de la Champalimaud Centre for Unknown din Portugalia.

Modelul computaţional a fost elaborat pe baza experimentelor pe şoareci care au fost antrenaţi să aleagă între două obiective pentru a primi recompense. În mod continuu, şoarecii trebuiau să înveţe ce obiective aduc o recompensă mai mare, deoarece ratele de recompensă se schimbau fără avertisment. În mod crucial, câteodată eliberarea de serotonină în creier era la un nivel crescut la şoarecii cu neuroni modificaţi genetic cu ajutorul unei tehnici numită optogeneză, ce le permitea observarea efectelor pe care serotonina le avea asupra procesului de învăţare.

„Rezultatele noastre sugerează că serotonina creşte plasticitatea creierului prin influenţarea ratei de învăţare. Acest lucru rezonează, spre exemplu, cu faptul că tratamentul cu antidepresive pot fi mai eficiente atunci când sunt combinate cu aşa-zisa terapie cognitivă comportamentală, care încurajează ruperea obiceiurilor la pacienţi”, au conchis autorii studiului.