DISTRIBUIȚI
Euro Vox Box
„Un buget pe măsura ambițiilor noastre”
– Discurs al comisarului european Günther H. Oettinger, responsabil pentru buget și resurse umane, cu ocazia conferinței „Perspective pentru viitorul nostru – Elaborarea cadrului financiar multianual” –

Doamnelor și domnilor,

Jean-Claude Juncker tocmai a vorbit despre viitorul Europei. În politică, în general, dacă vrei să modelezi viitorul, ai la dispoziție trei instrumente:

  • comunicarea: discursuri convingătoare, relații publice
  • normele: reglementare, dereglementare, standardizare, legislație
  • banii: investiții, programe, proiecte care stabilesc direcția, finanțate sau cofinanțate din buzunarul contribuabilului.

Cadrul financiar multianual (CFM) pentru următorul deceniu este, așadar, doar o parte din setul de instrumente de care dispune UE pentru a modela viitorul. Dar este o parte importantă. La fel ca în cazul comunicării și al normelor, resursele financiare ne permit să stabilim direcția pe care să o ia Europa în următorul deceniu ani pe baza solidarității dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene.

Însă, mai întâi, trebuie să găsim răspunsuri la două serii de întrebări esențiale: de fond și de formă. Aș dori să vă prezint astăzi circa zece poziții provizorii care sunt discutate în prezent în cadrul Comisiei UE și să vă invit să ne spuneți ce părere aveți despre ele. Toate sunt provizorii și dacă aveți argumente sau idei mai bune, dorim din tot sufletul să le aflăm și suntem gata să le integrăm în propunerea Comisiei, care este programată pentru luna mai a acestui an.

Două deficite financiare

Avem două deficite financiare: unul pe partea de venituri și altul pe partea de cheltuieli a bugetului. Deficitul de pe partea de venituri se datorează faptului că, din păcate, Regatul Unit va ieși din Uniunea Europeană. Întrucât pierdem un contribuitor net, aceasta înseamnă că, după o perioadă de tranziție, care este în curs de negociere de către Michel Barnier, negociatorul nostru șef, ne vom confrunta cu un deficit financiar structural estimat la 12­13 miliarde EUR pe an. În plus, ne confruntăm cu un deficit în ceea ce privește cheltuielile, deoarece trebuie să ne asumăm din ce în ce mai multe sarcini noi care nu puteau fi prevăzute integral în anii 2011, 2012 și 2013, dar care fie sunt abordate mai bine la nivel european, fie pot fi soluționate cu succes numai la nivel european: combaterea terorismului, securitatea internă și externă, controlul frontierelor, investițiile în apărare și în cercetarea din acest domeniu în interesul contribuabililor și cetățenilor noștri, precum și proiecte de cercetare majore pentru creșterea competitivității noastre în era digitală. Toate acestea trebuie să fie finanțate.

Eliminarea celor două deficite: economii și fonduri noi

Acum, haideți să vedem cum putem elimina aceste două deficite. Pozițiile noastre pe această temă sunt încă provizorii, dar aș dori să vi le prezint astăzi, ca să știți în ce direcție am dori să ne îndreptăm.

Deficitul produs de Brexit poate fi acoperit printr-o abordare de tip 50:50. Aceasta înseamnă că 50 de procente ar trebui să fie acoperite prin economii în structura bugetară existentă, și anume reducerea programelor existente, iar alte 50 de procente ar trebui acoperite prin „fonduri noi”.

În cazul sarcinilor noi care se adaugă la ceea ce am făcut în trecut, aș propune un raport de 20:80, și anume 20 % din economii și 80 % fonduri noi.

Consider că acest raport este justificat deoarece îndeplinim aceste sarcini în interesul statelor membre și le ajutăm astfel să economisească bani, cum este cazul cercetării în domeniul apărării. Știu că pentru unii dintre dumneavoastră o pondere a fondurilor noi de 80 sau 50 la sută poate părea mult, în timp ce pentru alții nu va fi suficientă.

Pentru a ajunge la un acord cu privire la cadrul financiar multianual, avem nevoie de unanimitate. Avem nevoie de acordul a 27 de guverne – 27 de miniștri ai afacerilor europene și 27 de miniștri de finanțe – iar pentru decizia privind resursele proprii, avem nevoie și de acordul parlamentelor naționale. Toți aceștia vor trebui să își dea acordul. De aceea, fac apel la dumneavoastră, precum și la toate guvernele și parlamentele, să dați dovadă de flexibilitate. Dacă nu există spațiu de manevră, nu vom ajunge la niciun compromis și nu va exista niciun cadru financiar multianual. Dar dacă reușim să obținem acest acord, ar fi un semn excelent de bună guvernanță, mai ales dacă se va întâmpla în momentul retragerii Regatului Unit din UE. De asemenea, prietenii noștri din Asia și Statele Unite, precum și domnii Erdogan, Putin sau Trump ar putea avea surpriza să constate că suntem capabili să acționăm, fiind totodată democratici și luând deciziile în unanimitate. Dacă rămânem flexibili, va fi loc de compromis.

De asemenea, credem că noile sarcini nu ar trebui finanțate prin îndatorare. Ca principiu director de la crearea sa, UE nu are voie să aibă datorii. Nu avem datorii și nu ar trebui să avem datorii nici în viitor. Întrebați oamenii din Berlin, Stuttgart, Viena, Paris sau Roma, cât este datoria lor publică? A noastră este zero. (…)

Poți citi discursul integral în pagina Opinii și dialoguri

Contul de Twitter al comisarului Günther H. Oettinger

Blogul comisarului Günther H. Oettinger