DISTRIBUIȚI

Solicitanții care-și doresc cu ardoare viza de SUA mai au un hop de trecut înainte de a putea păși pe teritoriul american: prezentarea, pentru verificare, a profilurilor de pe rețelele de socializare.
Cetățenii străini care-și doresc cu ardoare viza de SUA și care critică „imperialismul american” în timp ce și-ar dori să se relaxeze pe o plajă în Miami sau să joace poker în cazinourile din Las Vegas ar putea să își îndulcească tonul pe Twitter. De asemenea și cei care publică pe pagina de Facebook că și-ar dori ca la un moment dat să trăiască în New York, ar putea, la un moment dat, să își tempereze entuziasmul dacă nu vor să fie suspectați că și-ar dori să rămână definitiv în Statele Unite.

Motivul?
Departamentul de Stat al SUA le cere solicitanților de viză să precizeze și profilurile pe care le au pe mai multe platforme de social media, inclusiv Facebook, Instagram sau Twitter.

Noile reguli, care au intrat în vigoare pe 31 mai, nu înseamnă însă că aceia care doresc să ajungă în Statele Unite trebuie să prezinte și parolele conturilor respective.
În aceste condiții, avocații specializați pe probleme de imigrație susțin că astfel de cerințe ar putea să pună capăt discuțiilor libere din social media, făcându-i pe viitorii imigranți sau pe turiști să fie mai atenți cu ceea ce postează sau cu cine se împrietenesc în mediul online.

„Oamenii se vor teme să își mai exprime liber părerile despre politica Statelor Unite”, spune Andrei Romanenko, un avocat din San Francisco, specializat pe probleme de imigrație și vorbitor de limba rusă.

„Alții se vor teme să își adauge la lista de prieteni oameni care trăiesc în Statele Unite, pentru că se vor teme că o rețea extinsă de prieteni în SUA ar putea deveni un indicator al unei posibile intenții de a imigra”, a mai spus el.
Anunțată încă de anul trecut, modificarea acestor reguli este parte a unui program mai amplu al președintelui Donald Trump pentru întărirea securității la granițele Statelor Unite, o promisiune de campanie cu ajutorul căreia a câștigat alegerile în 2016.

În prezent, cei care trebuie să obțină viza de SUA, chiar dacă vor să își viziteze rudele pentru câteva zile, sunt obligați să menționeze, în formularul pentru obținerea vizei, informații legate de platformele de social media pe care le folosesc.

Sunt și excepții de la aceste reguli: de pildă, cetățenii din țările care sunt exceptate de la vize pe termen scurt, cum ar fi turiștii sau cei care călătoresc în scop de afaceri, care pot vizita Statele Unite pentru 90 de zile, fără vize, în cadrul programului Visa Waiver – România nu face parte din acest program. Totuși, în cazul în care cetătenii acestor țări, parte a programului Visa Waiver, își doresc o viză de lucru, ei vor fi nevoiți să arate, de pildă, informațiile publicate pe profilul de LinkedIn.

„Securitatea națională este prioritatea noastră în momentul în care este luată o decizie în legătură cu cererile pentru viză și fiecare potențial călător și imigrant în Statele Unite trece printr-un proces de verificare extensiv”, a precizat Departamentul de Stat pentru RFE/RL.
Totodată, reprezentanții Departamentului de Stat au mai precizat că se străduiesc „în mod constant” să găsească „mecanisme care să îmbunătățească procesele de verificare pentru a-i putea proteja pe cetățenii americani și în același timp să susțină călătoriile legitime în Statele Unite”.

Viza de SUA și cele 20 de platforme
Conform noilor reguli, aplicanții pentru viza de SUA trebuie să spună care sunt profilurile pe care le-au utilizat în ultimii cinci ani pe următoarele platforme: Ask FM, Douban, Facebook, Flickr, Google+, Instagram, LinkedIn, MySpace, Pinterest, Qzone, Reddit, Sina Weibo, Tencent Weibo, Tumblr, Twitter, Twoo, Vine, Vkontakte, YouKu și YouTube.

Exceptate sunt platformele Snapchat, dar și aplicația pentru întâlniri Tinder. Departamentul de Stat a precizat că va mai adăuga, în viitor, și alte platforme, însă nu a menționat care vor fi acelea.

Solicitanții de viză care au mai mult de un cont pe platforme precum Facebook, trebuie sa furnizeze datele de identificare pentru fiecare cont în parte.
În schimb, celor care solicită viza de SUA și care nu au avut niciodată cont pe aceste site-uri de social media nu li se va refuza viza pentru că nu au completat nimic la această rubrică, a mai punctat Departamentul de Stat.

Karning Dukmajian, un avocat specializat pe imigrație de la un cabinet de avocatură din Londra, este de părere că ofiterii de la biroul de imigrație nu se vor uita la fiecare cont de social media al unui solicitant de viză. Mai degrabă, el crede că acesta este un instrument pentru a-i verifica pe cei care ar ridica anumite suspiciuni oficialilor de la imigrare.

„Nu știm nici măcar cum vor folosi aceste informații sau dacă au capacitatea de a face ceva cu aceste informații”, a spus Dukmajian, precizând că o verificare la scară largă ar putea încetini procesul de acordare a vizelor.

La rândul său și Andrei Romanenko spune că acest mecanism ar putea duce la un „dezastru”, existând posibilitatea ca unii dintre cei care solicită viza de SUA să rămână cu interdicție pe viață de a intra în Statele Unite din cauza neconcordanțelor între postările lor și formularul de aplicare pentru viză.
„Este greu de spus dacă ai omis să treci în formular o călătorie internațională sau un job. A fost o neatenție sau a fost o omisiune intenționată pentru a primi beneficii de pe urma imigrării”, a spus Romanenko. O astfel de omisiune ar putea chiar să fie considerată fraudă, a mai completat el.

Chiar înainte de a stabili noile reguli, Statele Unite le cereau informații detaliate solicitanților de vize pentru imigrare dar și pentru alte tipuri de vize, inclusiv istoricul de călătorii, informații despre membrii familiei, adresele unde au mai locuit aceștia precum și numele angajatorilor și educația.

Fotografiile au fost, de asemenea, o componentă importantă în cadrul procesului de obținere a vizei. În funcție de tipul de viză erau cerute fie fotografii digitale, fie fotografii printate, potrivit site-ului Departamentului de Stat.